Wednesday, September 16, 2009

GuNa Otak LembU Mungk|n!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:40 PM
Maaf jika bahasa aku agak kasar. Namun manusia seperti ini mungkin isi di dalam kepalanya elok di tukar dengan otak lembu. Maafkan aku juga wahai lembu kerana mempergunakan nama kamu dalam permasalahan ini!!

Bagi aku ini amat serius. Amat-amat. Jangan nanti sudah terhantuk baru tergadah. Panjang benar mukadimah aku.

Okey! Tengok gambar ini!

Photobucket

Kamu nampak apa yang aku nampak? Okey! Bukan 'nugget' atau 'hotdog' itu maksud aku. Bayi perempuan di dalam troli itu. Yup!! Beliau memang comel tapi bukan itu!

Apa yang aku mahu kaitkan ialah beliau berseorangan. Ibu dan bapa ( jika betul) entah di mana kerana begitu leka mencari barang-barang sehingga anak di tinggalkan di dalam troli. Aku berdiri memerhati. Menoleh ke kiri dan kanan. Satu pun tiada ciri-ciri ibu dan ayah kepada bayi ini!

Andainya ada seorang lelaki atau perempuan tiba-tiba mengangkat bayi ini dan meninggalkan pasar raya ini, apakah yang patut aku lakukan? Menjerit atau hanya memerhati? Menjerit meminta tolong atau hanya memerhati sahaja dan beranggapan itu ialah ibu atau bapa beliau?


WTH ibu bapa macam ini! Aku minta maaf! Memang bukan semua macam itu! Separuh. Sebahagian. Tetapi ini boleh di elakkan. Jangan cuai. Jangan beranggapan kamu selamat walaupun berada dalam pasar raya yang rata-ratanya orang melayu.

Jangan bila sudah berlaku sesuatu yang di luar dugaan baru ingin menyesal. Sudah tidak berguna. Kes Sharlene sepatutnya menjadi satu pengajaran buat kita. Mahukah menjadi seperti Nurin Jazlin? Nauzubillah....

Buat pasangan suami isteri yang tiada rasa bersalah meninggalkan anaknya terkontang kanting di dalam troli di Family Store Duyung pada pukul 5.15 petang tadi. Jangan begitu. Jangan ulangi kesilapan itu!!!

Nota kakitanganku : Aku menunggu sehingga bapanya datang dan aku memberi jelingan tajam. Terasa ingin aku lesing sahaja! Okey! Aku berbaju kurung! Kena sopan!!




58 kUs-kUs:

Watierman on September 16, 2009 at 7:58 PM said...

Lesing jer sepatutnya....bila dah terantuk dah benjol...tak ade gunanya lagi ...!

zhrhtoodem on September 16, 2009 at 8:01 PM said...

ish2.orang duyung nih memang lah. memang nak kena backhand skali.meh aku tlg backhand-kan

umi_e on September 16, 2009 at 8:08 PM said...

Ya Allah... kalau kak e sure mak-bapak budak tu kena sound direct!

* mulut ini mengalahkan laser :P

Unknown on September 16, 2009 at 8:12 PM said...

mmm..aku penah jugak nih mengalami benda camni, mak ayah tinggalkan anak dalam troli, pahtu pegi amik barang..jauh bangak jugak ..pah tu aku plak sibuk2 pegi kat budak tuh..tolong pegang troli..aku takut budak tu jatuh, ape ke hel nye..aku kah mak bapak dowang?aish!pahtu mak dier datang, mula ah buat2 cemas..lam ati 'aiya.. nak kene lesing akak nih?tinggal anak..kalau lah aku penculik budak, tak ke naya akak ni'..ahahhaha..

Beruwang on September 16, 2009 at 8:17 PM said...

terima kasih la tolong jaga anak saya erk.. anak sedar my twin juga kan kan kan...ahaaks

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) on September 16, 2009 at 8:18 PM said...

huhu..
ni la jadinya..
dah terhantuk baru terngadah..
dah ada pelajaran tak mau amik iktibar...

anN on September 16, 2009 at 8:32 PM said...

t ank dh ilg, bru nk nyesal..ish2

wanita mutalib on September 16, 2009 at 8:47 PM said...

ngaper ko tak report ajer kat tokeh kedai tuh tedi, kata ada budak kena tinggal..

biar tekezut mak bapak budak tu ihiks..

myQza on September 16, 2009 at 8:59 PM said...

betul tu kak watie.. mak ayah dia muda lagi.. muda dr saya kot. mmg boleh lesing pun. ekekekekeke

myQza on September 16, 2009 at 8:59 PM said...

zaradgreat : tulun lah.. tulun back hand kan!!

myQza on September 16, 2009 at 9:00 PM said...

kak_e : saya tahan marah jek.. over lah rasanya nak g marah direct...

myQza on September 16, 2009 at 9:00 PM said...

ekekeke dak ashie.... buat2 cemas yg tak menahan tu. ekekekeke.. dah tnggalkan anak. baut2 cemas lak..

myQza on September 16, 2009 at 9:01 PM said...

yo lah tu ber_uwang!!

myQza on September 16, 2009 at 9:01 PM said...

betul tu nur. amek mudah. esok dah terjadi. nangis x berlagu lah

myQza on September 16, 2009 at 9:02 PM said...

aein : manusia ni kalau tak kena kat btg idung sendiri.. sure x sedar lg

myQza on September 16, 2009 at 9:02 PM said...

te : aku tak terfikir pun. aku fikri aku nak tgk mak ayah yg jahanam tu!

niesz on September 16, 2009 at 9:09 PM said...

ade ke patut tggl cam tu jer..
mmg xde otak ni..
tu la..
tau wat tp xtau nk jaga..
hangin nih!

kasi tumbuk je ayah die tu..
xley harap..

myQza on September 16, 2009 at 9:11 PM said...

niesz : kalau dekat pasar raya lebih besar ni sure dah kena kidnap!!

sharamli on September 16, 2009 at 9:44 PM said...

uih..da la c0mel...lagik la 0rg nak c0lek...i mean culik..heee

Solehah on September 16, 2009 at 10:00 PM said...

isk tu la kan..kita ni selalu cuai..selalu benda dah kena baru kita kalut nak ambil langkah, hati2 la apa..mmg mentaliti org kita gitu kot..

Unknown on September 16, 2009 at 10:14 PM said...

taksub nak buat kuih raya la tu...anak ilang..hum..langsung x beraya la kome...huhu.

myQza on September 16, 2009 at 10:47 PM said...

sha : aku mmg rasa nak colek!

myQza on September 16, 2009 at 10:48 PM said...

betul tu solehah.. berjalan baru nak pakai kasut

myQza on September 16, 2009 at 10:49 PM said...

betul tu chem.. hari2 kuar surat kahbar nanti!

[z@ck] on September 16, 2009 at 10:58 PM said...

agaknya mak bapak excited sgt kot shopping raya smpai lupa dkt anak sendiri..

sale tgh menggila weyh...

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 16, 2009 at 11:15 PM said...

huissh...patutnya terus sound direct jer...
tak sedar2 lagi..

pedulikan baju kurung itu..hehehe..

myQza on September 16, 2009 at 11:20 PM said...

zack : sale apanya... tempat beli ikan ni hah...

myQza on September 16, 2009 at 11:21 PM said...

ekekeke kakrina... tiba2 bila tgk ayah dia dah dtg terus cool then say.. 'OK!'.. ca alip bot! cabuT! ekekekek

messyremo on September 16, 2009 at 11:36 PM said...

ko antar dak utih.dak itam pg cakar muka mak bapak budak tu~~

dia igt anak senang dapat kot..

dah ilang,kene culik baru nak nngs..

Unknown on September 16, 2009 at 11:37 PM said...

nape ko tak sorok je budak tu.. tak payah jauh2 letak je kat kaunter byran...biarkan mak bapak dia tergila2 pegi cari...

Tfaaaaaa on September 16, 2009 at 11:46 PM said...

xsyg anak ler tu//

hui salam singgah n skodeng jugak :)

imHepPie on September 16, 2009 at 11:46 PM said...

huhu truk betol..len kali ko men hide n seek ngan mak bapak dia...

biar glabah sket cri ank dorg..

myQza on September 16, 2009 at 11:53 PM said...

messy : puas pulak aku nak balik amek kucing aku buat cako muka mak pak die.. ekekekekke

myQza on September 16, 2009 at 11:54 PM said...

CahayaChenta : kang aku lak di tuduh mengkidnap budak tu!!

myQza on September 16, 2009 at 11:54 PM said...

tfaaaaaa : salam juga.. ekekekke

myQza on September 16, 2009 at 11:55 PM said...

ekekekeke imheppie.. gila nak main nyuruk dengan mak pak dia..? kang aku lak main nyuruk2 dgn pak polisi!! ekekekeke

farah on September 17, 2009 at 12:08 AM said...

kalo kena culik,
cepat2 tedi selamatkan bayi itu.

:D

myQza on September 17, 2009 at 12:16 AM said...

farah : masalahnya aku pun tak kenal mak ayah dia mana satu.. penculik mana satu!! ekekekeke

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on September 17, 2009 at 12:33 AM said...

kalau aku?


aku culik anak dia~

myQza on September 17, 2009 at 12:38 AM said...

dak zara! kenapa apakah begitu??

♥S@R@♥ on September 17, 2009 at 1:06 AM said...

aiyaa..kang bawa lari kang..baru nyesal..

leh buat pengajaran utk masa hadapan ni..

Tengku Speki on September 17, 2009 at 7:38 AM said...

kadang2 mak bapak ni biar je anak main tepi jalan...

kita yg driving ni yg susah hati tgk...!

mak bapak zaman skarang memang tak reti jaga anak..

Faarihin on September 17, 2009 at 8:13 AM said...

tak sayang anak betul.. kalo kite.. asal dah terlpas dak2 kcit camtu je mesti dah gelabah.. agaknye ayah dia dah tawakal kot.. tapi disarankan janganlah uat camtu.. lebih2 agi anak itu sgt comey..

CEOMesinTaip on September 17, 2009 at 8:24 AM said...

itulah org malaysia..sangat sayang anak sebab tu tinggal-tinggalkan...huhuhu...apa salahnya xyah dibawa anak tuh....

Softtouch [Hanim] on September 17, 2009 at 9:19 AM said...

alahai ciannya anak nya tu...nasib baik tedi tunggu smpai ayah dia datang..wah tedi siap bg ejlingan tajam..kalu sy pun mcm tu..jeling n geleng kepala depan dia baru padn muka dia..geram ni!

azianierdawati on September 17, 2009 at 9:26 AM said...

iyup. sy sokong kata Hanim.. jeling maut n geleng kepala.. br tau... ada ke bengong tglkan anak mcm tu!.. kalu hilang br nyesal x sudah.. nangis kuar air mata darah pun x guna..

Alimaz-Kembara Terasing on September 17, 2009 at 9:27 AM said...

salam...masih ada lagi mak bapak yg bangang....ish3...kesian...

Queen on September 17, 2009 at 10:20 AM said...

belum kena belum tau...dah kene sibuk meminta simpati orang..hish..geram2..

dulu ade sekali..jln kat depan pertama kompleks..ade budak tu elok jer jalan sorang2...pastu saya dgn penuh kesedaran tanyalah..dik, mak mana?...pastu budak tu macam blur jer...

sambil2 jalan tu terus la tanya mak mana...gilo apo..budak tu kedek2 sorang2...
rupanya mak die ade..sinuuun ha....
pastu dijeling2 nya kita..

pastu masa lalu kat belakang mak dia..agaknya mak die dengar kot saya cakap "apela dioang nie.kang dah hilang baru nak melalak"..

dah die hangin2....terus saya chao...

adeh......tensen

Karbon Kopie on September 17, 2009 at 1:43 PM said...

bongok sungguh ibu dan bape beliau...aku culik anak nyer tu baru tao...huh!

myQza on September 17, 2009 at 2:27 PM said...

betul tu sara. Anak-anak bukan boleh di cari ganti!!

myQza on September 17, 2009 at 2:28 PM said...

prokusut. betul tu. satu lagi kalau pergi pusat membeli belah. mak sibuk pilih baju anak2 main dekat eskeleter atau lif!!

myQza on September 17, 2009 at 2:29 PM said...

tak de maknenye nak tawakkal kalau tak berusaha nak letakkan anak dia di tempat yg selamat faarihiN!!

myQza on September 17, 2009 at 2:29 PM said...

betul tu iva.. ini salah peribahasa ayah dia ni.. bukan tinggal macam ni kan?

myQza on September 17, 2009 at 2:30 PM said...

ekekekeke hanim. tak terfikir pun nak buat tindakan apa masa tu. sbb rasa geram sgt dah...

myQza on September 17, 2009 at 2:30 PM said...

ye lah hanim.. org2 macam ni x amek pengajaran betul!!

myQza on September 17, 2009 at 2:31 PM said...

ekekek Queenn... betul tu. dah hilang baru nak melalak. nak minta tolong bomoh carikkan

myQza on September 17, 2009 at 2:31 PM said...

memang bengong mts jugokyu!!

white rose on September 18, 2009 at 4:34 PM said...

kalo sy laa...sy sorokkan budak 2...pastu dh nmpk kelibat mak ayahnye mencri, sy pura2 tny...ape yg akak n abg cari???...owh...sy ade nmpk td, tp ade org amik...sy ingtkan i2 mak ayah dia...~hahahahaha...cube lihat aksi mereke meraung...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting