Monday, September 14, 2009

KenaPa saYa suKa rUmaH Saya?.....Ep|sOd Akhir...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:01 PM
Setiap kali tibanya Hari Raya Aidilfitri, rumah ini jadi tumpuan. Ini rumah 'Ibu'. Selepas selesai sembahyang Sunat Aidilfitri semuanya akan berkumpul di sini.

Emak mempunyai 11 orang adik. Bayangkan jika seorang ibu ada yang mempunyai sehingga 10 orang anak? 10 orang anak mempunyai tidak kurang daripada 3 orang anak lagi? Meriahkan?

Di hari raya pertama tiada istilah baju raya baru bagi aku. Kerana aku hanya menjadi 'orang dapur'. Baju aku hanya lecun dengan peluh sebab ke hulu ke hilir menyediakan hidangan makan-makan dan minum-minum.

Bila sampai ke petang tetamu agak reda. Aku akan pengsan kepenatan. Malam pasti bersambung lagi. Petang adalah sesi 'meluruskan pinggang' dan 'membongkang'.

Selalunya rumah aku penuh pada hari raya pertama sebabnya semua orang akan tertumpu di sini. Jadi kepenatan itu hanya untuk sehari sahaja. Orang kata 'pukul habis'. Ekekekeke...

Nota kakitanganku : Aku suka rumah aku. Aku pasti juga sanak saudara yang datang mempunyai perasaan yang sama. Ini kerana di rumah ini silaturrahim itu menjadi bertambah erat!!

48 kUs-kUs:

[z@ck] on September 14, 2009 at 1:20 PM said...

aku masuk dapur pakai baju raya..
habis ilang ke cun nan pada hari raya pertama..
huhuhu

Watierman on September 14, 2009 at 1:26 PM said...

Akak walau kat mana beraya pun tetap lencun macam Tedi jugak...especially kat rumah MiL akak yg punya ramai keponakan....maklumlah..ramai yg lebih tua telah kembali ke Rahmatullah...jadi sebagai saudara yang paling tua...ramai yg akan mengunjungi rumah MIL & FIL akak...so secantik mana baju yg dipakai...akak tetap akak...gitu juga di rumah mummy akak...sebab akak satu2nya anak perempuan...dan adik akak pulak lelaki..hahaha..tak ada ESCAPE word for me....dua2 akak LENCUN!!!Tapi yang penting ikhlas & itu akan buatkan rasa bahagia!!!

wanita mutalib on September 14, 2009 at 1:32 PM said...

seronoknya hari raya kamoo..

ramai sanak sedara..

mesti meriah..

te tak ramai uhuks..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on September 14, 2009 at 1:34 PM said...

samalh kita~

baju raya itu sebagai hiasan saja~

Azuan on September 14, 2009 at 1:43 PM said...

pasal ape saya suka rumah sya..

sebab rumah saya best!!haha

jadi lelaki kerja layan tetamu dengan lawat rumah saudara pada raye pertama..haha

Solehah on September 14, 2009 at 1:46 PM said...

huhu..betul tu kan..hari raya pertama suasana kat rumah aku tu meriah gitu la jugak..selalu pakai baju buruk2 je pag iraya..sampai ada sedara yang x kenal ingat aku ni maid..banyak la cekadak dia..huhu..

Queen on September 14, 2009 at 1:47 PM said...

hahahaa..saya kalau pagi raya harus dengan t-shirt dan tracksuit je....
baju raya pakai masa raya kedua atau pergi semayang raya..hahaha..
sebab masa habis kat dapor saja

sueanne on September 14, 2009 at 1:53 PM said...

haha..
dulu kan.kite pn jadi cam kamu gak..kalo blk kmpg, mesti first raya akan melepak kt dapur jer..siap2 ape yg ptt..xde mase tuk tgk tv n melayan org yg dtg..tiap2 thn org akan datang ziarah nenek kite sbb diela yg plg tua kt kmpg n die dulu ngajar org ngaji kt kwsan situ..

tp bile arwah nenek kite meninggal 2 thn lepas..org mkin berkurang n kluarga kite pun dah xbalk kmpg dah..tp kite btul2 rindu thats moment..melepak2 kt dapur n borak2 ngn sedara mara..huhuh

hysman on September 14, 2009 at 2:10 PM said...

warghh..meriah sakat loe..
hehe..biasalah dah nama org pompuan pasti sibuk didapo..
hehehe.. jgn pakai baju raya,pakai baju tido jer..da nek tghari bru pakai baju ghayer.. hehee

ibu_umairah on September 14, 2009 at 2:10 PM said...

tumpang seronok...sambil dengar lagu m.nasir ini.....copy bole takkkk!!!!syahdu betullllllllll

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 14, 2009 at 2:11 PM said...

Kalau kat umah mak:
Raya pertama mesti melawa...lepas salam-menyalam, makan ramai2 pastu pergi kubur...balik jer lepak sampai malam... Kalau mak nak balik melaka baru sumer gerak ke sana..

Kalau kat umah MIL:
melawa gak...lepas salam-menyalam, gi mesjid, balik makan pastu tunggu orang datang...FIL imam kat kampung tu..jadi orang yang datang...mak oooi punyalah ramai tapi nasib baik ada adik ipar yg single lagi..jadi kakak ipar dia niy melepak jer dan tulun sikit2 jer...hehehe.

anak_singa on September 14, 2009 at 2:12 PM said...

kenapa sy suka rumah sy???

~ sbb dia besttt....he2..

imHepPie on September 14, 2009 at 2:24 PM said...

aku juga suka rumah kamoo...boley gi beraya ctu???

azianierdawati on September 14, 2009 at 2:35 PM said...

best btl time raya bila adik beradik ramai... kami 4 org je ted... tmasuk budak kecik tu. mesti ted ramai anak sedara ni... thn ni berapa budget utk anak sedara?

dak utih n itam pun raya jgk ke????

niesz on September 14, 2009 at 2:37 PM said...

betul2..
da puas isi pewut mesti cri port tuk membongkang plak..
da xkesah da sape yg nk dtg..
hihi..

sblm tu pesan kat adik suh simpan kan wit raye if org dtg..hahaha..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi on September 14, 2009 at 2:41 PM said...

huhu.. nak balik raye :(

♥S@R@♥ on September 14, 2009 at 2:50 PM said...

meriahnye rasa..xsabo nak blk kg dah ni..huhu

pecinta_Islam on September 14, 2009 at 2:55 PM said...

meriahhhhhnyeee..kenangan terindah
:)

myQza on September 14, 2009 at 3:14 PM said...

ha ha ha zack... berpeluh2 x.. kalau tak ok lagi tu!!

myQza on September 14, 2009 at 3:15 PM said...

ekekekeke.. kakwatie: kalau sorang je anak perempuan lagi masak lah.. ekekeke.. semua kerja kita kena buat kan? ekekekeke

myQza on September 14, 2009 at 3:15 PM said...

te : adik beradik berapa orang? tunggal ke?

myQza on September 14, 2009 at 3:15 PM said...

ekekeke dak zara : sebab tu thn ni aku x de baju raya. ekekekeke

myQza on September 14, 2009 at 3:16 PM said...

azuan : lelaki ada ke layan tetamu? abang aku aku tgk asyik makan jek . ekekekkeke

myQza on September 14, 2009 at 3:16 PM said...

ha ha ha ha solehah.. melampau tol ingat maid. ekekekek..

myQza on September 14, 2009 at 3:17 PM said...

ekekeke quenn.. aku still bajukurung lah. tapi baju kurung yg bukan baju raya

myQza on September 14, 2009 at 3:18 PM said...

betul tue sueanne : selalunya bila org tua2 dah x de.. keghairaha balik kg pun pun hilangh. sekaligus saat2 beraya macam dulu dah x terasa sgt

myQza on September 14, 2009 at 3:18 PM said...

ekekekeke hysman.. baju tidur melampau lah tu. dapat2 baju kelawar..

myQza on September 14, 2009 at 3:19 PM said...

ekekekekek.. ibu_umairah nak copy apa? copy lagu? ameklah! ekekekek

myQza on September 14, 2009 at 3:20 PM said...

ekekekek kakrina . ada dua situasi yg meneronokkan di situ.

myQza on September 14, 2009 at 3:20 PM said...

ekekekek anak_singa. Kau tak baca ke msg aku anak singa? betullakn setting kotak komen kamu?

myQza on September 14, 2009 at 3:21 PM said...

ekekekeke imheppie.. boleh! tp x de duit raya!! ekekekekke

myQza on September 14, 2009 at 3:21 PM said...

ekekekeke anis.. x ramai anak saudara lah.. 2 org jek. tapi sepupu punya anak dan cucu berlambak2. ekekek

budak 2 ekor tu jd pengantin baru nanti. dok dalam bilik jek.

Softtouch [Hanim] on September 14, 2009 at 3:22 PM said...

tedi..sama mcm umah mak saya..jd umah ibu sbb nenek duk ngan mak sy. Pagi raye lepas smbhyg raye, ramailah sedara mara yg dtg sbb nk jmpe nenek kan..sy pun amik kontrak basuh pinggan.Dr dulu smpai dah kaiwn nie..

Tp bila dah kawin nie kan n turn raye umah suami kan, sy mulalah risau sape lah yg nk basuh pinggan n kemas rumah sbb sy 3 org adik beradik n sy sorang pompuan. 2 lg abang sy..sedih tau..tak dpt tlg mak..hu hu hu..mcm tahun nie

myQza on September 14, 2009 at 3:22 PM said...

ekekekeke niesz.. dah penat2 ingat gak duit raya ek?

farah on September 14, 2009 at 3:23 PM said...

seronoknya punya keluarga yang besar.

:)

myQza on September 14, 2009 at 3:23 PM said...

sabar ye norul.. InsyaAllah.. nanti datanglah beraya kat blog kak tedi ni. ekekekeke

myQza on September 14, 2009 at 3:24 PM said...

ekekekeke sara.. bawak bertenang

myQza on September 14, 2009 at 3:24 PM said...

betul syahbandar.. bila hari raya macam2 kenangan yg terakam

myQza on September 14, 2009 at 3:25 PM said...

alahai hanim.. betul tu... tapi kita pun kena adil dan saksama kan..?

myQza on September 14, 2009 at 3:25 PM said...

betul tu farah! :)

Faarihin on September 14, 2009 at 6:30 PM said...

samelah ngan rumah saya... lepas balik sembahyang raya,.. umah saya dulu dia orang wajib singgah dlu.. huish.. memang meriah bile adik bradek masa yang ramai tu dtg dgn membawa segala angkatan tenteranya.. huhuhu.. (^__^)

wanita mutalib on September 14, 2009 at 7:56 PM said...

tedi ~
ahaks tak la sahabat..

maksud te, te tak ramai sangat sedara mara..

sedara mara ramai dah tak balik sebab opah ngn atuk dah takdo..

adik beradik ada 4 orang :)

ada adik beradik tiri dalam 4 orang juga..

tp ntah..tak meriah la..tak meriah yang macam tedi cerita tuh :|

myQza on September 14, 2009 at 9:19 PM said...

ekekek faarihin.. meriah satu hal.. org yg kat dapur ni dah tergolek2 nak menghidang. ekekkekeke

myQza on September 14, 2009 at 9:20 PM said...

ooOOoo.. te : saudara mara aku ni atuk nenek mmg dah x de. tapi warga2 tua tu ramai. ekekkekeke

Nakamura Kazuki on September 14, 2009 at 10:26 PM said...

tedi..lagi ramai lagi meriah..itulah peluang nak kumpul sanak saudara..nak kenal sepupu sepapat dan paling penting tambah erat silaturrahim

myQza on September 14, 2009 at 11:54 PM said...

betul tu hencek nakamura.. tapi kalau yg datang berpuluh2 org. yg nak bekerja keras di dapur aku sorang.. x menahan gak. ha ha ha

DramaQueen on September 15, 2009 at 8:09 AM said...

ted, zaman hiruk pikuk mcm tu, penah aku lalui dulu. masa arwah adik aku ada lg.. la ni, tinggal aku 2 beradik. parents aku dah ubah style raya. berpada saja.

so, boleh la aku melaram baju raya di pagi raya kerana juadah hanya disediakan untuk kami small family. klu ada arwah dulu, banyak sikit siapkan sbb dia suka makan. :'(

rumah mak aku biasa2 je pagi raya. meriah ala qadar.. meriah dek suara daniel je.. huwaaa..sadis lak aku..

myQza on September 15, 2009 at 9:46 AM said...

mrs giggle : adik meninggal kenapa?

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting