Wednesday, October 14, 2009

"KenaPa Budak-Budak PanGG|L kamU KakaK?"

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:32 AM
Yup! Kita tidak sebaya. Umur kita tidak sama. Tahun lahir juga berbeza. Kita sekelas tidak bermakna kita sama umurnya. Sama tahun lahirnya.

"Kenapa budak-budak panggil kamu kakak?" Budak-budak di situ bermaksud kawan-kawan. Soalan ini di ajukan ketika aku di Tingkatan Enam Rendah di SMK Iskandar Shah. Majoriti pelajar-pelajar ini dari sekolah menengah di sekitar Jasin yang menyambung Tingkatan Enam di sekolah aku. Jadi mereka tidak mengenali aku dengan lebih dekat lagi.

Tidak ramai pelajar di Tingkatan Enam Rendah. Pelajar lelakinya tidak sampai 10 orang di dalam kelas aku. Aku seorang yang pendiam dan tidak banyak cakap. Seorang yang tidak pandai mahu bertekak atau bertelagah. Jadinya aku memang baik dengan semua pelajar tidak kiralah lelaki atau perempuan.

Yup! Kerana aku tidak banyak cakap. Aku selalu di 'buli' adik-adik ini. Dan kerana ke'bulian' mereka juga aku bertukar menyambung pelajaran di tempat lain. Ini serius!

Tiba-tiba aku teringatkan mereka.

Kekasih gelap yang aku terima khabar sudah mempunyai anak dua. Terima kasih. Kamu memang menyerikan suasana. Semua orang tahu pasal kita. Rakan-rakan. Ingat Cikgu Noriah? Guru Bahasa Inggeris yang terbaik!! Ya! Dia juga tahu! Walau kita sendiri tidak tahu apa-apa.

Zaiful. Pernah kamu dengar lelaki bermulut becok? Ya! Ini dia budaknya!

Hanif. Pujaan ramai kerana wajah iras Shah Rukh Khan. Serius! Sila kecewa sebab beliau juga sudah berkahwin. Ha ha ha ..

Dan yang paling manis, mereka semua memanggil aku "KAKAK". Yup! Memang manis!

Kenapa budak-budak panggil aku kakak?

Kamu tekalah sendiri!!

Nota kakitanganku : Masih teringat ketawa si bekas kawan gelap yang satu-satunya tidak memanggil aku kakak....





38 kUs-kUs:

Watierman on October 14, 2009 at 7:43 AM said...

Satu kerana kamu pendiam..dengan andaian kamu lebih matang...sebagai kakak yang mengawasi pergerakan mereka dengan ekor mata saja...

Kedua..mungkin kamu berbadan lebih besar dari mereka...

Ketiga...atas rasa hormat terhadap kamu...

Walau pun kamu muda dari Akak..akak tetap hormati kamu...sebagai saudara....dekat di hati...!

Nakamura Kazuki on October 14, 2009 at 7:52 AM said...

entry yang best..sharing is caringkan...ambe plak jaman skolah dulu adalah mamat skematurrrrrrr..hahaha..ulat buku juga dan subjek yang ambe ske mestilah BM, dan math..hehehe...ambe pun seorang yang pendiam...cuma time tu adalah juga pendam2 skit perasaan..kiranya ambe nila kekasih gelap..muahahaha..namun after 10 yrs berlalu..sumenya sangat2 indahkan..paling besh masa dapat rerult spm...ambe meraung sebab dapat tak besh..malah ambe juga diperlu seorang cikgu..

cikgu dot dot : hencek nakamura dapat tak 9A...

ambe : cikgu saya dapat terukla..

cikgu dot dot : itula jangan sekadar menjadi jaguh kampung je...

memang terus ambe meraung..namun ada juga hikmahnya..walaupu result ambe tak 9A tapi still dapat offer interview JPA untuk foundation ke Jepun orait perrrrrrr...namun kini ambe ske juga contact cikgu tu..jadi member plak..apa yang cikgu cakap jngn jadi jaguh kampung dan skrng ambe bukan setkata jaguh kampung jaguh olimpik pun boleh..hehehe..entry kepoyoan skit...

cheryna zamrinor on October 14, 2009 at 8:25 AM said...

sebab mak ko panggey ko kakak.

macam aku, lama2 cikgu2 aku pon panggil aku kakak...mentang2lah mak aku panggey aku kakak kat sekolah:(

takpe...nama kakak itu sweet.

hidup utk org2 yang dipanggil kakak!:)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on October 14, 2009 at 8:35 AM said...

hehehe~

aku kekal dipanggil adik sehingga tahun akhir pengajian disebabkan aku masih yang termuda di kalangan mereka, even oleh junior sebab mereka secara hakikinya mereka sebaya dengan aku~

Unknown on October 14, 2009 at 9:12 AM said...

sebab akak paling penyabar dan menjadi pujaan hati diarang kot?

CITY® on October 14, 2009 at 9:21 AM said...

salam kakak?
ekekkeek...
sebab dak uteh kan adik,
hehheeh

myQza on October 14, 2009 at 9:31 AM said...

kakwatie : wah!! 3 sebab ek? Terima kasih kak. Samalah.. jauh di mata dekat di hati!

myQza on October 14, 2009 at 9:32 AM said...

hencek nakamura : kata2 perli tu macam pembakar semangat! Betul tak?

bila org kondemkan semangat kita, dari situ juga kita dapat semangat baru.

terima kasih kerana berkongsi juga!

myQza on October 14, 2009 at 9:33 AM said...

ekekekekek cheryna pires : emak aku panggil aku nama jek.. he he he..

ayat sedapkan hati.. sweetkan panggilan kakak tu! ekekekekeke

myQza on October 14, 2009 at 9:34 AM said...

adik zara : aduhaii.. comellah tu panggil adik! :P

myQza on October 14, 2009 at 9:34 AM said...

~0~ : wah! ayat!! x de duit keciklah nak bgi duit raya. ekekekekeke

myQza on October 14, 2009 at 9:34 AM said...

ekekekek biru : aduhai.. dak utih tu kanak2 ribena lagi!!

Solehah on October 14, 2009 at 9:52 AM said...

napa ya tedi?kamu garang yeh?diam tapi garang?btl ka?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on October 14, 2009 at 9:58 AM said...

aku rasa mereka panggil kamu kakak sbb muka kamu serupa kakak dorang kut....muahahhaa
ataupun mukamu matang..
mukamu garang
or kamu ini selalu berwatak sebagai kakak mereka..eh!!! apalah yang aku merepek ni..huhu

Unknown on October 14, 2009 at 9:59 AM said...

ok gak tu pnggil kakak.. aku lak ada sorg kwn yg bengong aka tak sedar diri aka menyakitkan hati aka siot panggil aku mcm2 la yg berkaitan dgn bulat... siot amat la.... pastu habis form 5 tergedik2 hntar msg jiwang karat.. WTH!!!, ko ludah, ko jilat balik ke apa... haha~~~

Unknown on October 14, 2009 at 10:04 AM said...

kakak...
sebab ikut citer korea...
haahaha

PuanPepel on October 14, 2009 at 10:04 AM said...

sbb adek2 kt skola tu panggil kamu kakak...then yg baru msuk tu pon dgr n panggil kamu kakak gk...

kakak tedi..!!

Softtouch [Hanim] on October 14, 2009 at 10:08 AM said...

mgkin tedi dulu pernha masuk leas perlaihan..mgkin tedi masa sekolah rendah sek cina n bila masuk tingkatan 1 kene pergi kelas perlaihan dulu...sbb dulu sekolah sy ade mcm tu..betul tak?

myQza on October 14, 2009 at 10:10 AM said...

solehah : org pendiam x garang!

Neeza.Areef on October 14, 2009 at 10:15 AM said...

dulu zaman skolah pantang org pggl aku kakak msti aku x suke..kkakakak..

myQza on October 14, 2009 at 10:21 AM said...

ekekekeke tinie... jauh bebenor tekaannya

myQza on October 14, 2009 at 10:22 AM said...

CC : layan je lah.. mana tau jodoh.. ha ha ha ha

myQza on October 14, 2009 at 10:22 AM said...

ekekekekek fir : ada kena mengena ke?

myQza on October 14, 2009 at 10:22 AM said...

ekekekke miera : kira ikut mengikut lah ni ek? :P

myQza on October 14, 2009 at 10:23 AM said...

ekekeke neeza : [erasan adik je lah tu!

myQza on October 14, 2009 at 10:23 AM said...

hanim : kalau ini peraduan.. mesti kamu dah menang! ekekekekeke

mamai on October 14, 2009 at 10:59 AM said...

masa aku form six di SDARY dulu oun aku ada kawan sebaya yang aku panggil kakak tapi rasanya sesuai panggil dia gitu lebih mesra

Alimaz-Kembara Terasing on October 14, 2009 at 11:25 AM said...

sebsab diorang panggil kakak .....kamu nampak lebih matang dari usia.....

:: eyeNa :: on October 14, 2009 at 11:41 AM said...

hehe i pon ada kekasih gelap..huuuu

a.z.r.i.n.a.03.07 on October 14, 2009 at 12:07 PM said...

kekasih gelap ?? seramnyaaaa....

sebab apa ekk...
tunggu jawapan je lah...

Softtouch [Hanim] on October 14, 2009 at 1:55 PM said...

betul yer tedi...pndailah tedi ckp cina n baca buku cina yer....ni hou ma?he he eh

myQza on October 14, 2009 at 6:47 PM said...

mamai : yup! mesra dan menghormati

myQza on October 14, 2009 at 6:47 PM said...

ekekekek alimaz.. pandailah teka2 tu

myQza on October 14, 2009 at 6:48 PM said...

aina : statement!! ekekekekek

myQza on October 14, 2009 at 6:48 PM said...

ekekekek kakrina.. macam kuiz pulak..

myQza on October 14, 2009 at 6:49 PM said...

hanim : bukan sy sekolah cina atau tamil.. tapi sbb saya peralihan.. saje2 masuk peralihan.. ekekekek

white rose on October 14, 2009 at 9:02 PM said...

"kekasih gelap" akak tu mmg gelap ke orgnye??? ke dia mcm micheal jckson??? ~muahaha...

ya, kenangan itu sungguh membina...

myQza on October 14, 2009 at 10:29 PM said...

dylla: gelap? aku lagi gelap!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting