Monday, November 02, 2009

KaTa Gant| NamA.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 6:45 PM
Soalan aku mudah. Perkongsian kata ganti nama diri kamu di dalam keluarga.

Macam aku, aku guna 'orang' atau dalam bahasa pasarnya 'oghang' untuk membahasakan diri aku dengan emak dan abah. He he he...

Untuk adik-adik. 'Akak'.

Manakala untuk kakak dan abang pula 'aku'.

Kenapa 'aku'? Mungkin jarak umur antara aku dengan kakak dan abang agak dekat membuatkan kami terbiasa dengan kata ganti nama itu. Walaupun sejak sekolah tadika lagi emak sudah ajar panggil ikut pangkat seperti Along dan Angah, bila kami sebut boleh gelak pula. Kelakar pula rasanya. Lama-lama cakap dekat emak. 'Tidak boleh, lebih selesa beraku engkau sahaja'.

Tapi adik-adik memanggal kakak aku 'Along' dan abang aku 'Abang'.

Okey! Sekian pembelajaran kata ganti nama kita hari ini.

Kamu pula bagaimana?

Nota kakitanganku : Rindu subjek Bahasa Melayu!





70 kUs-kUs:

Precious on November 2, 2009 at 6:55 PM said...

Elok pulak ari ni exam BM1 dan BM2 ... kesian bebudak tu berhempas pulas!!
Aku lebih gemar 'aku' sebab rasa lebih ikhlas dan santai. Tapi bagi sesetengah org mungkin mereka x suka ...

:: eyeNa :: on November 2, 2009 at 7:10 PM said...

ooo kat rumah ngan mak ayah bahsakan diri dengan "ceq" org utara laa katakan..

ngan adik confirm laa "akak"

ngan abg2 dan kakak2 pon bahasakan diri ngan "ceq" jugak..hua hua waaa

Maiyah on November 2, 2009 at 7:15 PM said...

ganti nama sy orang gak :)

Aida Lela on November 2, 2009 at 7:25 PM said...

Hahahahhaaa... entri yang super duper best!

ngan ayah, abg n kazen : SAYA

ngan kakak, adek, abg : AKU

ngan opismate : ORANG

hahahahhaa.. ganti nama berubah mengikut orang..

imHepPie on November 2, 2009 at 7:26 PM said...

ngan mak,abah,abg,kakak n adik aku bahasakan 'kakcik'...chumey kan hahaha

niaharaf on November 2, 2009 at 7:30 PM said...

saye!heh.ngan geng kamceng aku ko sudeh.ye dak?br kool

Watierman on November 2, 2009 at 7:30 PM said...

Dengan mak ayah dan hubby "Watie"
Dengan anak2 pasti "mama"
Dengan yang lebih muda...."kak Tie"
Dengan yang lebih tua....."Watie" kalau tak kenal..."saya"

Dengan beberapa cousin...terdekat jer...Aku..selebihnya...saya atau Watie le...!!dengan anak sedara sebelah saya Maksu...dengan anak sedara sebelah hubby...mama atau maklang!Sekian terima kasih!

leadleedeea on November 2, 2009 at 7:31 PM said...

semua dalam famili lead panggil 'kakak'..easy..hehehehe~!!!

Samaira on November 2, 2009 at 7:32 PM said...

aku tetap setia dgn 'aku' hehe

lel on November 2, 2009 at 7:35 PM said...

dengan family dan org2 yg disayangi-Ila
dengan anak2 sedara-maksu

dalam blog-I
haha sangat gedik

lel on November 2, 2009 at 7:37 PM said...

dengan family dan org2 yg disayangi-Ila
dengan anak2 sedara-maksu

dalam blog-I
haha sangat gedik

sueanne on November 2, 2009 at 7:41 PM said...

nak join gak la..hehehe

family n sedara mara : angah
anak buah n anak sedara : che ngah
akan dtg, klu hidup lagi, cucu cicit mugkin panggil : wan ngah or nyang ngah..hahaha

kawan2x, slalu kite gelarkan diri sbg sue je la..heheh

oranglidi on November 2, 2009 at 8:03 PM said...

dengan abang= aku
dengan adik= aku
dengan parent=ambe.

umi_e on November 2, 2009 at 8:11 PM said...

dengan mummy+abah+adik-beradik = along

dengan kawan2 = "I", "aku", "e"

dengan kawan2 yang lebih muda = kak e

dengan anak2 kawan2 = auntie e

dengan anak2 sdr = maklong atau makyah

dengan mak2-pak2 sdra = yah

* cukup dah kot :p

PuanPepel on November 2, 2009 at 8:12 PM said...

klu nak ikotkn sume pggil 'kak''...

tp...ng adek kdg2 aku hang je... klu tgh baik ckp kak n adek...ekeke

kawie2020 on November 2, 2009 at 8:22 PM said...

nama kampung: gary
nama keje: en rizal
nama geng sekolah: md ijan
nama universiti: kawie
nama blog kawie

hehehehehe.. macho x nama aku?

Anisa on November 2, 2009 at 8:25 PM said...

kalau kite..
em utk ayah ngn ibu: kakak,angah.kakngah

kalau utk abg dgn adik: kakak.kak ngah jugak
kadang2 kau.aku..

huhu

Budak Malu818 on November 2, 2009 at 8:29 PM said...

@eyena,mesti kaye anda ney..
hari2 dapat*cheque*..
hehehhe..

Unknown on November 2, 2009 at 8:32 PM said...

kata ganti nama diri ambe ialah..

ambe guna 'ambe'..
kalu ngan anak sedara guna 'mokde'
kalu ngan kuorga pong 'ambe'
kalu ngan cikgu skolah pong 'ambe'
kalu ngan guru besar pong 'ambe'
kalu ngan Tok ambe pong 'ambe'
kalu ngan kengkwn pong 'ambe' tp sesekali 'aku'
paper pong..ambe tetap ambe ..ampunkan hamba , tuan hamba..hamba tidak bersalah..ahaha

Yuki Yusuf on November 2, 2009 at 8:33 PM said...

yuki lebih suka bahasakan kite

ngan kawan2 bahasakan nama

sharamli on November 2, 2009 at 8:52 PM said...

laen plk kal0 kita tgk..
cucu 1st ataupun cucu yg tinggl dgn neneknya..mesti panggil nenek tu MAK kn?

eh..ade kaitan ke ni...heee

Amal on November 2, 2009 at 9:00 PM said...

uhh.
aku gune "org" dgn abg n kakak yg 1st.
yg lain gune "aku"
dgn mak abah "sy"

hihi

Cetusan on November 2, 2009 at 9:20 PM said...

Mak LOng EDI..

Anonymous said...

awek2 junior pggl aku "abang sayang"hehehe

khasyikelvin_ on November 2, 2009 at 10:25 PM said...

dipanggil adik, dan
membahasakan diri sebagai
org/aku...tgk situasi juga.
hehe~

myQza on November 2, 2009 at 10:26 PM said...

precious : yuP! tgk keadaan :)

myQza on November 2, 2009 at 10:27 PM said...

aina : cheq tu maksudnya saya ek

myQza on November 2, 2009 at 10:27 PM said...

kakmaiyah : orang yang bagi orang tu.. pening da...

ASYIQ on November 2, 2009 at 10:27 PM said...

Dak tEDI....

Dua hari je akak tak masuk sini tapi punyalah byk entry yg akak dah termiss....!!! Ko mmg cekap update blog.

Akak ada entry baru tp nape nmpk tak muncul lg di blog tEDI ni....lama sgt ke nk muncul. Isyy....keliru nih!

myQza on November 2, 2009 at 10:27 PM said...

aiydalela : mengikut orang.. betul tu

myQza on November 2, 2009 at 10:29 PM said...

mimie : cumelll cumelll

myQza on November 2, 2009 at 10:31 PM said...

farae : baru di namakan geng kamceng

myQza on November 2, 2009 at 10:32 PM said...

kakwatie : he he he he.. banyak benor panggilannya..

myQza on November 2, 2009 at 10:32 PM said...

lead : he he he.. kakak.. yup!

myQza on November 2, 2009 at 10:33 PM said...

samaira : ganas

myQza on November 2, 2009 at 10:33 PM said...

laila : i tu yg tak menahan..

myQza on November 2, 2009 at 10:33 PM said...

sueanne : semua yg ngah lah yek. ekekekeke

myQza on November 2, 2009 at 10:34 PM said...

oranglidi : oOoo.. ok.. he he he.. ganu yek?

myQza on November 2, 2009 at 10:34 PM said...

kak e : ekekekekke.. serba e..

itni panggil mummy ek?

myQza on November 2, 2009 at 10:35 PM said...

miera : kalau dgn aidk ikut mood ek? ekekekeke

myQza on November 2, 2009 at 10:35 PM said...

kawie2020 : mmg macho.. gary yg paling macho.. ekekekekek

myQza on November 2, 2009 at 10:35 PM said...

anisa : anak no 2 lah ni

myQza on November 2, 2009 at 10:36 PM said...

budak malu : ekekekekke.. pandailah tu.

myQza on November 2, 2009 at 10:36 PM said...

dak ashie : ha ha ha .. ok ok.. ambe..

myQza on November 2, 2009 at 10:36 PM said...

yuki : kita ni aku guna masa zaman sekolah rendah

myQza on November 2, 2009 at 10:37 PM said...

sharamli : betul tu.. cucu yg nenek jaga dia akan panggil nenek mak.. he he he

myQza on November 2, 2009 at 10:37 PM said...

miss siv : saya sungguk skema dan sopan sekali

myQza on November 2, 2009 at 10:37 PM said...

zeqzeq : i maklang :)

myQza on November 2, 2009 at 10:38 PM said...

airland : buweeeeekkk :P

Nakamura Kazuki on November 2, 2009 at 10:38 PM said...

wokey...

ambe kat umah mak, kakak n adik2 panggil an' cik singkatan abang cik....

anak2 buah panggil an'ngah singkatan pak ngah...

glamorrrrrrr tak tedi..kekeke...

myQza on November 2, 2009 at 10:38 PM said...

cikgu ian : anak bongsu?

myQza on November 2, 2009 at 10:39 PM said...

cikgu ashiq: ekekkekee.. xpress ek..

alah.. selalu lambat masuk.. kadang 1 jam lebih baru dok tertayang...

mamai on November 2, 2009 at 10:40 PM said...

aku dah biasa dengan ganti diri nama sendiri "aman"...macma manja ajer bunyinya

Unknown on November 2, 2009 at 10:44 PM said...

ngan mak n ayah "a"..
ngan adik "akak"..
sbbnya aku xde abg mhupn akak.. aku berdua aje ngan adk aku... ;p

myQza on November 2, 2009 at 10:54 PM said...

mamai : a'alah.. manja.. ha ha ha..

myQza on November 2, 2009 at 10:55 PM said...

LP lum : a ke atau ahhh?

Kak aNIe on November 2, 2009 at 11:01 PM said...

Dulu kecik2 akak sebut owang jugak...tapi bila dah besar sebut nama...anie je...kalau dgn adik beradik... guna aku ....

myQza on November 2, 2009 at 11:03 PM said...

kak anie : ekekekkke.. dah besar sopan sket.

Naff said...

Wah..bole jadik guru BM tedi nih...
he he he thanks mengingatkan saya...kena ajar budak2 nih sbg peringatan lagi he he he.. penggunaan kata ganti diri yg selalu di gunakan ialah "saya" " kau" itu dlm keluarga...kalo dgn org lain yg baru kenal "kita" 'saya"...hempppppp kdg2 panggil kakak. makcik..pakcik....
seangkatan dgn nye eh,
tersasar dr tajuk ker? he heee

ŝŐŦĩŷĂ ʷˡͭʱ♥♥ on November 2, 2009 at 11:15 PM said...

cik TEDI..
saya di rumah lebih gemar n biasa menggelarkn diri sebagai "kita"..
lebih manis and sopan kata org tua2 hehehe..
dgn kakak or abg pn sama..
...
ngn member agak lebih kasar or mesra kata org muda2..mggelar diri dgn "aku"..
tp ngn incik hubbie lebih suka mggelarkn diri sbgai "mimi" nmpk lebih ngada2 n gatal kata mak&ayah..ekekek.

myQza on November 2, 2009 at 11:18 PM said...

naff : ekekekekekek.. kata ganti diri sendiri. bukan kata ganti diri untuk anggil pakcik tu.. eekkekekeke

myQza on November 2, 2009 at 11:19 PM said...

siti sofiyah : ekekekeeke.. kita tu mewakili banyak orang seperti kami. he he he..

nape jauh sangat panggilan mimi tu?

Anonymous said...

aku biasa I YOU I YOU jer

white rose on November 3, 2009 at 1:24 AM said...

xkira, keklah...haha...ringkasan dr kakdyla...maka dgn itu jadilah keklah..

Amal on November 3, 2009 at 12:33 PM said...

mmber aku pena kate, aku mcm org luar sbb gune sy dgn parents.
hahha
da terbiase dari kecik~

Dina Zakaria on November 3, 2009 at 3:53 PM said...

ngan mama n abah, bahasakn diri "orang"...kalo adik2 lak "saya"..sbb masa kecik mak aku ckp x baik ckp aku, nnt jadi hantu paku!!!huhuuuhu

myQza on November 3, 2009 at 9:24 PM said...

FCC : cam omputih yu!

myQza on November 3, 2009 at 9:25 PM said...

dylla : h ehe he he.. kekla..

myQza on November 3, 2009 at 9:25 PM said...

miss siv : aku x dapat bayanglah miss siv

myQza on November 3, 2009 at 9:25 PM said...

deena : ekekekekekke...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting