Saturday, November 14, 2009

WaJarkaH? Al-FaT|hah...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:55 PM
Aku tidak mahu cakap pasal kes-kes yang sebelum ini sebab aku tidak arif. Tetap aku ingin menulis mengenai kes pagi ini. Aku baca dari Mstar Online. Boleh klik di sini.

Lelaki mengamuk mati di tembak.

Nyawa bagi mereka begitu murah? Kamu amuk kami tembak! Tidak sampai 1 minit nyawa boleh melayang!

Tidakkah kamu terfikir tentang pengorbanan ibu yang melahir, mengasuh dan membesarkan anak lelaki yang mereka sayangi ini selama puluhan tahun? Tapi kamu dalam sekelip mata merampas 'nyawa' seorang ibu?

Mungkin tindakan polis itu betul bagi sesetengah orang. Polis lebih sayang dan utamakan nyawa mereka sendiri dari nyawa orang yang mengancam. Polis ada pistol. Ada senapang. Polis lebih berkuasa. Kamu angkat pisau aku tembak. YuP! Tembakan di perut pada jarak dekat.

Polis mesti sudah di ajar tentang etika menembak orang yang mengamuk. Kamu panik sehingga tertembak pada jarak dekat di perut? Mengapa tidak di kaki? Di tangan?

Emosikah aku? Atau aku tidak faham konsep ' polis terpaksa tembak sebab mempertahankan diri.' Hanya itu alasan mereka.

Yup! Aku tidak kenal dia. Tapi sebagai manusia aku sedih. Nyawa bagai tidak berharga.

Maaf andai aku silap tentang ini. Aku menulis bukan sebagai seorang wartawan jenayah. Aku menulis kerana aku manusia yang punya abang dan adik. Punya ibu yang aku tahu hatinya bagaimana bila kehilangan anak yang di sayangi walau sejahat mana anak itu.

Al-Fatihah buat Allahyarham Mohamad Taufik Noorzan!

Nota kakitanganku : Tolong jangan mengamuk. Kamu pasti mangsa seterusnya!!




33 kUs-kUs:

eyena on November 14, 2009 at 8:56 PM said...

uih gerun lak.. aduii mcm2 sungguh kan.. sampai hati polis tu.. hmm

patot tembak laa tempat lain jgn sampai meninggal org tu..huhu

al-fatihah

NuR on November 14, 2009 at 8:56 PM said...

aku tak suka polis....
even arwah ayahku seorg polis
tu hakikat!

mier@merr on November 14, 2009 at 9:11 PM said...

mungkin suda ajal beliau...

imHepPie on November 14, 2009 at 9:15 PM said...

al fatihah..polis tuh trlampau panik la tuh...

alvin takda rumah harga 8juta story.... on November 14, 2009 at 9:22 PM said...

tedi...jgn mengamuk k...nanti kena tembak...uuuu...tasuke!

BuLaN iTu aKu on November 14, 2009 at 9:43 PM said...

itulah manusia..
kite dah semakin kejam

maiyah on November 14, 2009 at 9:46 PM said...

moga rohnya dicucuri rahmat :)

hans on November 14, 2009 at 9:58 PM said...

senang2 cakap jgn buat jahat...
saper suruh buat jahat
kadang2 pilihan antara dua sama ada polis itu mati atau polis itu hidup..
jadi kalau aku jadi polis pun aku mahu terus hidup
mungkin balasan bagi orang yg buat jahat
senang cerita jadilah manusia yg berguna

::alwaniamalini:: on November 14, 2009 at 10:23 PM said...

erm..al fatihah buat arwah..
:(

Samaira on November 14, 2009 at 10:29 PM said...

hmm
al fatihah..

zeqzeq on November 14, 2009 at 10:37 PM said...

Alfatihah sebagai sesama Islam,

walau pun gitu kalau boleh ada Insan yang terlibat sudi berkogsi cerita sebenar..???yang menyaksikan tanpa bias..

iqbalsyarie on November 14, 2009 at 11:40 PM said...

Semua sudah tertulis...mungkin arwah sedang berbahagia di dalam kubur..InsyaAllah

[z@ck] on November 15, 2009 at 12:32 AM said...

sbb pe dia kena tembak??

mamai on November 15, 2009 at 12:36 AM said...

bila polis dapat pistol...hahaha gian nak menembak la tu..kalau dapat kereta kebal macam mana agaknya

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:42 AM said...

aina : betul tu!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:42 AM said...

nur : ada kenangan pahit?

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:43 AM said...

miera : yup!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:43 AM said...

mimie : mungkin!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:43 AM said...

alvin : kamu pun jgn mengmuk!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:43 AM said...

dak bulan : kalau boleh elak.. elak!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:43 AM said...

kakmaiyah : InsyaAllah

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:44 AM said...

hans : setiap kejahatan sepatutnya di beri ruang untuk di perbaiki!!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:44 AM said...

wani : al-fatihah

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:44 AM said...

samaira : al-fatihah

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:45 AM said...

zeqzeq : yup! kalau ada..

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:45 AM said...

iqbal : InsyaAllah..

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:45 AM said...

zack : mengamuk!

sI tEDI on November 15, 2009 at 12:45 AM said...

mamai : kalau dapat kereta kebal.. kita lari dulu!

Faarihin on November 15, 2009 at 2:15 AM said...

Salam cik tedi.. kes ini.. memang menyedihkan bagi setiap ibu bapa.. mula2 baca kat sini, ingatkan dia mengamuk dengan mak dia.. rupa2nya mengamuk ngan kawan dia..

huh.. polis.. dia orang takkan mengaku salah.. hal itu pasti akan disenyapkan.. percayalah.. seperti mana kes abang saya.. yg dilanggar oleh seorang polis ketika beratur untuk menaiki bas selepas pulang dari sekolah.. nak ikutkn jadi kes mahkamah dah.. tapi bila polis tu datang, nak menyatakn kekesalan tu dan mohon maaf, terus senyap kes tu.. huh.. dasar polis.. sentiasa nak menutup kesalahan sendiri.. opss ter emo plak kat sini.. tetiba teringat peristiwa lama..

rasanya polis ni pun terhasut dari amukan setan suh tembak mangsa tu..

arnamee on November 15, 2009 at 4:13 AM said...

polis juga manusia,menyalahkan manusia lain hanya selayaknya kerja tuhan,wallahua'lam

Watierman on November 15, 2009 at 10:25 AM said...

Kawan-kawan yang memulakan ....adalah puncanya.....hiduplah kalian dalam penyesalan...satu nyawa telah melayang.....itulah..melawak biar ada batasnya....ni mati naya namanya!!! Alfatihah buat arwah!

a.z.r.i.n.a.03.07 on November 15, 2009 at 10:26 AM said...

al-fatihah buat arwah..

pelik ..
kenapa sampai hilangkan nyawa ..

paTonG kerTaS on November 16, 2009 at 9:07 PM said...

betullah tedi..
at least tembak dekat kaki.
cam haramm la polis tuh!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting