Thursday, December 17, 2009

MaaF!! Aku BukaN G.I.A.N.T!!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:26 PM
Aku bukan seorang yang pemaaf! Jujur! Bukan aku! Salahkah jika kita susah untuk memaafkan orang? Aku akui. Aku hanya insan biasa yang juga tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Namun jika di kategorikan, aku memang bukan tergolong dari golongan manusia pemaaf.

Aku bukan pemaaf tapi aku juga bukan pendendam. Aku tidak akan membalas perbuatan jahat yang orang buat pada aku. Aku akan cuba mempertahankan diri sahaja. Tiada khidmat bomoh atau dukun atau pawang! Santau jauh sekali!

Aku percaya kepada karma. Hari ini kamu buat aku, esok lusa kamu terima natijahnya. Itu bukan doa. Tapi hidup ini umpama roda.

Aku berpindah sekolah di kampung ketika aku berada dalam di penghujung darjah 3. Ada seorang kakak darjah 4 suka menyakat aku. Aku naik menyampah dengan dia. Serius.

'Giant!! Giant!! Giant!!

Dia panggil aku Giant. Giant ini ibarat macam 'orang raksaksa'. Mungkin sebab tubuh badan aku besar dan tinggi. AKu jadi malu. Aku budak baru. Aku popular sebab ejekan orang sekeliling. Sampaikan aku tidak pernah pergi ke kantin untuk makan sebab takut orang ejek aku. Aku menyendiri. Rendah diri. Gelabah!

Suatu hari aku berselisih dengan kakak ini. Dia mengejek sambil mengeluarkan lidah. 'Giant!! Giant!!'. Aku pandang dia dan mengadap mukanya.

'Apa?' Aku soal dia. 'Kau tu giant!!" dia menjawab dengan penuh bongkak!!

Aku tampar pipi dia. Dia terkesima. Aku apatah lagi. Kekuatan datang secara tiba-tiba. Dia meraung-raung menangis macamlah kena tampar pakai tapak tangan Giant! Aku rasa semacam satu semangat baru menyelinap ke dalam tubuh! AKu tidak memujuk dia apatah lagi memohon maaf! Pergi M.A.T.I!!

Sejak itu aku jadi popular. Aku telah menampar seorang budak yang sangat 'Keypochi'! Anak orang kaya!! Naik darjah 4 aku jadi pengawas terus!! Darjah 5 juga. Darjah 6 aku jadi Ketua Pengawas Perpustakaan dan Penolong Ketua Pengawas!!

Wah! Kakak Lydia, terima kasih. Sebab aku tampar kamu aku jadi berani berhadapan dengan segala kutukan dan tohmahan sehingga orang lain mula pandang pada aku. Tetapi aku tidak akan sesekali mohon maaf kepada kamu!

Moralnya , jika kamu mahu pangkat dan kekuasaan, belajarlah menampar orang! Eh! Tidak!!! Moralnya, Kita kena yakin kepada diri kira sendiri. Jangan biarkan orang lain memijak dan menindas kita.


Nota kakitanganku : Hidup perlu berani!!






32 kUs-kUs:

PuanPepel on December 17, 2009 at 1:52 PM said...

hah..hamek ko...tak pasal2 kena penampor..


tabik springgggggg lah sama ko..haha

azman on December 17, 2009 at 2:01 PM said...

hidup perlu bijak

sue-ab on December 17, 2009 at 2:04 PM said...

aku penah simbah air teh o kat sekor manusia...

Dee on December 17, 2009 at 2:18 PM said...

ko mmg berani lah beb..tabik sprriingg...toingggg!!

Dina Zakaria on December 17, 2009 at 2:19 PM said...

aku penah simbah air coke kt dorang manusia!!!huhuhu..
puas giler rasa!!yeeehhhaaa!!

Anisa on December 17, 2009 at 2:31 PM said...

yes!!

kalau aku pun tampar die jgk..

sesedap die je nak panggil giant

Si budak Aboi on December 17, 2009 at 2:34 PM said...

kamu join contes upernye !

mamai on December 17, 2009 at 2:37 PM said...

jgn jadi giant nanti pasaraya giant tutup...cool beb cool

ezzati on December 17, 2009 at 2:45 PM said...

err..nyesal aku x tampar ex-boss aku dlu..kalo x, msti aku dh jd manager gaknye skrg kan..hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 on December 17, 2009 at 2:47 PM said...

kRina tau Giant Doraemon jer...
hehehe..


ha kau makan penampau...

zue on December 17, 2009 at 2:50 PM said...

salam sI teDI,
mmg berani...terus jadi popular giteww.

akak mmg benci dgn budak2 yg suka mengejek ni rasa nak cili2 je mulutnya.

Queen on December 17, 2009 at 2:51 PM said...

pernah kene panggil anjing dan dipulaukan. satu dewan makan..sekolah..semua panggil anjing.dan dilemparkan dgn makanan..
apakan daya..hanya kepada Allah aku meminta..nak tampar balik..hurm..ramai tuh....

Fara Adila on December 17, 2009 at 2:52 PM said...

warghh..sukanya kisah nie..cm da bertambah semangat tuk terus hadapi hidup ini..thanks

adie on December 17, 2009 at 2:53 PM said...

apsal la ko tak bagitau awal² citer ni kat aku masa aku sekolah dulu. kalu tak tentu aku jadik ketua pengawas jugak.hik3..

err..ko tau mana kak lydia tu skang? maybe ada peluang tuk ku jadik ketua opis plak ke.hehe..

Bulan Dilangit Osaka Biru on December 17, 2009 at 2:56 PM said...

ko buat bodo je tedi..
tak payah layan mereka2 yang IQ lemah tu
kalau aku la... aku rendam dalam minyak panas.. baru padan muka diorang..

Unknown on December 17, 2009 at 3:10 PM said...

wakakaka...x bleh blah...jika kamu mahu pangkat dan kekuasaan,belajarlah menampar orang....ahhaa..lawaknye..

tp memang betul
kene berani untuk hidup dalam dunia penuh ranjau nih..

eiza in the house.. on December 17, 2009 at 3:29 PM said...

wah hebatnya kamu..terus jadi berkeyakinan tinggi..tahniah!

Alimaz-Kembara Terasing on December 17, 2009 at 3:45 PM said...

salam...aku pernah gak buat kat sorg budak dulu masa sekolah darjah 4...dia selalu ejek aku mcm2...sekali aku mengamuk aku gunting kain dia...padan muka...sejak hari tu sapa tak brani kacau aku...aku mmg pendiam dulu masa sekolah...dan masa naik darjah 5 aku juga dilantik jadi pengawas...tapi bukan penolong ketua pengawas....sekadar pengawas biasa....betoi kata ko berani kerana benar....jangan bagi org pijak kepala...

Tengku Speki on December 17, 2009 at 3:47 PM said...

aku percaya kata2 ko tedi

hikhik

atyn.azhar on December 17, 2009 at 3:48 PM said...

fuiiyyooo . caiiyyaa la sis !! ;P

Nadiene on December 17, 2009 at 3:51 PM said...

owh, ko tinggi ea tedi, nape ko tak pukul jew, gunalah kelebihan ko tue, he...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on December 17, 2009 at 3:52 PM said...

semalam dan hari ini sgt demm
rasa macam nak pijak2 kepala orang

betul ko cakap hidup kena berani
tapi apakan daya ku, aku hanya semut merah yang sgt kecil berbanding dgn bapak gajah..

emo

Relevan on December 17, 2009 at 4:01 PM said...

Err..Giant tu tempat membeli belah ke?..

ape2 jer on December 17, 2009 at 4:24 PM said...

lain kali terajang je terus hehe

mukasurat17 on December 17, 2009 at 4:25 PM said...

patut a aku jadi ketua pustakawan, rupenya aku de tampar org.haha

CITY® on December 17, 2009 at 4:31 PM said...

weh tedi cute?
saper kata ko giant?
ko cute per,
ekekkekeek

pangggggggggggg!!! saper yg kata tedi giant tuh,
haaaaaaaaa

Neeza.Areef on December 17, 2009 at 4:39 PM said...

suke ayat tedi yg mula2 skali..kita kena pertahankan diri..


hidup umpama roda kan....salunye bayo cashhh!!!..amek ko

eeeda on December 17, 2009 at 4:51 PM said...

Kadang kala,keberanian penting dalam menegakkan kebenaran....
Jangan jadi pengecut...
Pengecut hanya memudahkan diri ditindas dan diperkotak katekkan...

PN[asam]pedas on December 17, 2009 at 9:33 PM said...

alamak:..
berani mati lah kamu ni tedi:...

Solehah on December 17, 2009 at 10:14 PM said...

aku suka moral of the story yg no 1 tu..tampar la org utk jadi femes..hehe

she_mah on December 17, 2009 at 11:51 PM said...

mmg patut pun kene tmpar..huhu

white rose on December 18, 2009 at 1:40 AM said...

tringat sy membaling kerusi kt bdk2 lelaki sbb anti kt dorg...hahaha..sirius kak...dlu sy lah ketua samseng sek...hahahaha

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting