Tuesday, December 22, 2009

PeManDuan PerTama...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:00 PM
Aku selalu mengharapkan ada sebuah lori besar yang sarat berat di hadapan kereta aku. Jadi aku dapat memandu dengan terhegeh-hegeh tanpa rasa bersalah kerana lori itu akan di pandu perlahan dan aku membontoti dari belakang!! Jangan salahkan aku jika lambat. Salahkan lori. Ha ha ha ha.. Keji!!!

Ya! Itu harapan aku setiap kali memandu di awal -awal dahulu. Aku membeli kereta selepas serik tergolek 'dog' kemalangan motosikal. Masuk hospital 4 hari 3 malam amat mengujakan. Tidak dapat berhari raya pada tahun 2007 adalah kenangan yang menghibakan.

Setiap hari aku akan memandu ke pejabat dan abah akan duduk di sebelah sebagai pembantu. He he he. Bawa adalah amat cermat dan berhati. Lebih kurang 2 hingga 3 minggu berkeadaan begitu, abah yakin melepaskan aku memandu sendiri.

SMK Serindit Mati Tersepit adalah jauh dari rumah. 25km sehala. Pemanduan yang lembab membuatkan aku keluar awal. Jadi aku selalu mengharapkan ada kenderaan yang lebih lembab di pandu di hadapan aku. Ekekekekeke...

Bila sudah mahir, aku akan jadi 'panas' bila orang memandu dengan kadar 60kmj. Tengok! Aku sudah lupa daratan!! Sudah tidak bertimbangrasa di jalanraya. Kereta depan lambat sedikit aku rasa mahu hon. Tidak pun rasa mahu tolak kereta dia bagi laju sedikit.

MasyaAllah. Manusia seperti aku memang mudah lupa. Sekarang aku masih belajar untuk bersabar dengan tahap kelembaban orang lain. Kerana suatu ketika dahulu aku juga pernah lembab memandu!

Kamu ada pengalaman pertama memandu dan memegang stereng kereta?

Nota kakitanganku : Kereta K.U.D.A!!





35 kUs-kUs:

chentaMAYA on December 22, 2009 at 3:31 PM said...

ade! hee~
tapi kena berani! lame2 laju!
tapi kdg2 slow`

sbb banyak benda yng kite perlu ati2!

Amal on December 22, 2009 at 3:33 PM said...

ade!
keta langgar2 kat funfair.

amal on December 22, 2009 at 3:49 PM said...

pengalaman bawak kete manual dlu..adoi, bleh plak mati tgh2 jalan..adeh,setat situ, xmo lagi dah drive kete manual..

MaizaC'Joe on December 22, 2009 at 4:01 PM said...

salam

haha!! aku jg mudah lupa daratan. mula dpt lesen nk ke mn2 ada pengiring profesional (ayah) skrng pg2 nk pgi kerja.. sepanjang jln mcm nk hon ja.. tambh2 lak yg slow mcm lori. lg geram bila yg slow dok line kanan... histeria di buatnya.. tahap kesabaran.. penting.. hee

Unknown on December 22, 2009 at 4:06 PM said...

SMK Serindit Mati Tersepit...tu rekaan ke nama btol kak??

cheqna on December 22, 2009 at 4:12 PM said...

hehehehehe

biasala tu..

skang bila org depan lembap siap boleh bebel2 lagi...

dah lupa bahawa kita dulu pun pernah gak lambat...

CEOMesinTaip on December 22, 2009 at 4:14 PM said...

yea saya ade pengalaman..u pon tau..i penah wat ntry ttgnya..hehehehe...i xlupa daratan tapi daratan suka lupa kat i..hehehehe

uncle on December 22, 2009 at 4:17 PM said...

first time memandu..mmg tak dapat dilupan..amik awek pakai keter bapak..gi jenjalan kat alor setar...celebrate sebba baru dapat lesen lah katakan...ingatkan ok..rupanya masa time jalan sesak hahaha..5 atau 6 kali enjin mati tengah jalan waduhaiiiii pas tu masa nak naik dari tempat parking keter bawah tanah City Plaza..hampir2 nak gostan dan langgar keter di belakang..sebab terlalu nervous...pas tu awek tinggalkan aku hahahahha..itu kisah dulu2 lah..

rosnanie on December 22, 2009 at 4:17 PM said...

salam, nak cite pengalaman baru mula bw kereta rasanya banyak, tp yang paling tak le lupe bila terlanggar sikit (ada la kemik skit kt keta tu) keta orang masa reverse parking kt shopping complex. Tp buat tak tahu jer, selamber jer balik. Bila lama2 fikirkan balik, kesian orang tu kan, tak patut betul

hisham on December 22, 2009 at 4:18 PM said...

fulamak ayt dasat2..membototi tu...hahaha...

@reLong on December 22, 2009 at 4:19 PM said...

Weh tEdi..
kT skrg pn da tkut nk bwk mtor..
tp apekan daya..mtor je kndraan yg tmampu stakat ni..hoho


lesen kreta harap wat frame gntuG kat dinding la..


pas dpt lesen.xpnh bwk kereta..confirm pasni nk bwk kene blajar blik..hohoh


jd mse first pegang stereng kreta mse bljo bwk kreta..dpt lesen..trus wat pekasam..haha!!


slalu kene perli dgn bakal pak mertua..lesen ada..kreta xreti bawa..hoho

kawie2020 on December 22, 2009 at 4:20 PM said...

hehehehehehe... aku 1st time bw keta asyik mati2 jer.. hahahahaha.. sekrg nih dah terer.. nak lumba? jom !!! hahahahhaaha

wanita mutalib on December 22, 2009 at 4:29 PM said...

pernah2..
dapat P terus kena kerja kat KL..
bawak kereta kat kota gila ni mmg memenatkan..
slalu kena jeling..
maklumlah lesen Pacat ihiks..

skarang aku pulak menjeling..

menjeling menjeling ku menendang..
mata kita sama mengejang lalalalalalalallalalala..

:p

Dee on December 22, 2009 at 4:31 PM said...

x penah lg..hihihi..stereng tu takut kt aku..

a.z.r.i.n.a.03.07 on December 22, 2009 at 4:32 PM said...

tahun 1996 dapat lesen tahun 1997 keta pertama kRina kuar..iswara aeroback warna merah WFY3774.. sanggup ikat perut utk beli keta..hehehe..

mula-mula memmang kecut perut..maklumlah kat umah tu xde orang yg pakai keta lagi.. (semangat beli sbb nak bawak mak jalan)

dari Bdr Baru Sentul ke PJ..lalu federal highway...seram sejuk peluh sumer kuar...bila dah terror heheh...putt-putt kan orang jek..bila ong pompuan kat depan slow..mesti kata tu mesti pompuan tu..apa yg ditakut ntah..kekeke... eksyen nye pulak kan ?

messyremo on December 22, 2009 at 4:43 PM said...

hehe~~

aku ade dak tedi..
dulu aku pun cm tu gak..
dulu takut2..
yela bwk kete...
umur pun baru 18..
skang asal lambat je mula la bising..
cepat bebenor aku ni lupa diri..
aish...sedarlah omar!!

PN[asam]pedas on December 22, 2009 at 4:48 PM said...

hahaha
sakit hati bile kat depan ade kereta "L"!!

Fara Adila on December 22, 2009 at 4:56 PM said...

pengalaman pertama setelah mendapat lesen ialah dapat langgar kereta baru yang abah beli ke dinding dan lepas tue pura2 bukan salah sendiri..ahaks..

dOrmantWriter on December 22, 2009 at 4:58 PM said...

lepas dapat lesen.. lama baru memandu... sebab x de motokar... huhuhuhu....

Alimaz-Kembara Terasing on December 22, 2009 at 4:59 PM said...

salam...huhuhu lesen pun tarak mcm mana nak memanduuuuu,,,....huhuhuhu

Hazzy Ishak on December 22, 2009 at 5:02 PM said...

sgt bengang bila org bw kete kemut2 sebab takut terlambat masuk opis...ngeee

eeeda on December 22, 2009 at 5:08 PM said...

kalau orang pandu lambat aku cepat.... memang hangin....tapi klu aku tak ada hal... aiman tak kisah.

sueanne on December 22, 2009 at 5:21 PM said...

pernah langgar dinding rumah,
pernah sagat tiang rumah,
pernah sagat tembok jalan,
itu dulu laa...

tapi skang, idak lagi..sudah pro..cewahhhhhh..statement tak hengatttttt..

♥ Xett Hereen ♥ on December 22, 2009 at 5:30 PM said...

Ada2!!
Hahaa!

Mula2 dapat lesen, agak takot utk mbawa keta panjang (wira)
yelah, sbb bawak kancil tyme blaja.
Ayah suh bawak g keje, tpi bg alasan, "situ(hospital) jem lar, nek bus jela, da oke sket drive baru bawak keta".

Upenye alasan tahik itu, dapat d hidu.
Tpakse lar bawak jugak keta.

Tapi 1st tyme bawak, xslow, kemaen laju dan semaken hari semaken laju.
Tapasan yg diri tuh maseh P.
Fuh!
Dasat!

Wat mase neh lom men lgr2 n eksiden akan tetapi kna langgar mat rempit tuh jela.
Tapi nyaris tsondol adela sbb org dpn pny brek teda.

Buwarghhh!

Moral : Jgn mmandu teramat laju.
Muahaha!

p/s : ted|, yok r kite hangout bsama, kan ke kite neh 1negeri.miahaha!

Yuki Yusuf on December 22, 2009 at 5:53 PM said...

heh
saya memandu laju kak
hahaha~

hans on December 22, 2009 at 6:38 PM said...

wah
aku dari xpandai bawa moto ke kereta sampai skrg sangat tak suka kalau lori depan aku
menakutkan tambah2 lori balak
tingat final destination 2

hans on December 22, 2009 at 6:38 PM said...

wah
aku dari xpandai bawa moto ke kereta sampai skrg sangat tak suka kalau lori depan aku
menakutkan tambah2 lori balak
tingat final destination 2

Relevan on December 22, 2009 at 6:48 PM said...

Kawan terus pegang setering lori jer..

imam on December 22, 2009 at 6:56 PM said...

jauh gak nak ke serindit yer..jalan kat semabuk kompom jam waktu pagii..

Dak Wan® on December 22, 2009 at 7:06 PM said...

Dah bosan memandu.... Mau terbang pula.Ekekeke

Bulan Dilangit Osaka Biru on December 22, 2009 at 8:21 PM said...

kenkdang kelembapan dijalan raya selalu dikaitkan dengan wanita..
tak setuju

Aida Lela on December 22, 2009 at 9:29 PM said...

hati2 time drive ('_')

DramaQueen on December 23, 2009 at 8:56 AM said...

ada..first time aku memandu..aku langgar lori..wakakaka... lori tu..lori trellar besar tu aku langgar..wakakaka.. balik, menggigil kepala lutut..takut ngan daddy ku..

Softtouch [Hanim] on December 23, 2009 at 9:30 AM said...

1st time sy drive lepas dpt lesen abah sy duk sebelah..itu pun drive kat taman bkn kat jalan besar...klaka sgt..tp skrg dah ok kot sbb bkn manual..tekan jelah minyak tnpa clutch..he he he

Watierman on December 23, 2009 at 10:14 AM said...

Belajar bawa kereta sebab Hubby sakit....geram jer tengok kereta ada tapi tak boleh bawa dia gi klinik...kena minta tolong FIL bawakan....end up pergi belajar dengan duit ringgit sendiri...sebab Hubby tak bagi...nak tahu sebab apa...sebab wife dia ni kan...jenis yang terlompat-lompat takut itu dan ini...nampak lipas pun terjerit-jerit...macam mana nak bawa kereta! Tapi sebab geram & frust dengan insiden tu...akhirnya...walaupun adalah...beberapa kali pintu kereta tu kiri kanan Akak kemikkan....A lesson that everybody should learn...DRIVING!!!Dan masa Hubby kemalangan a few years back...I am glad...I can drive !!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting