Tuesday, December 29, 2009

TuTOr|aL : Aku PasanG |KLan Cara ManuaL

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:50 PM
Photobucket

Okey ! Cikgu tidak bertauliah kembali lagi. Tapi ini bukan ajaran sesat! Habislah kena tangkap dengan JAIM nanti!

Kembali dengan topik Iklan Nuffnang!
Tempat pemasangan Iklan Nuffnang adalah penarik utama untuk pengiklan memilih blog kita sebagai tempat mereka mengiklankan produk. Maknanya kita tidak boleh suka-suka meletak iklan di bahagian yang kita mahu.

Pertama sekali, tempat seperti yang di arah atau di cadangkan oleh Nuffnang perlu di ikut. Itu berkait rapat dengan tarikan pengiklan untuk mengiklan di blog kamu.

Pada awalnya, aku mengalami masalah memasang iklan di 'side bar' Mencari kod di 'edit HTML' langsung tidak berjumpa. Begitu juga untuk meletakkannya di bahagian 'footer'.

Photobucket

Aku memilih cara manual di mana untuk bahagian 'sidebar' aku menggunakan 'add a gadget' yang terletak di 'page elements'. 'copy & paste' kod iklan 'skyscraper' dan 'drag' ke side bar. Ok! Siap!

Untuk meletakkan iklan di dalam setiap entry yang kamu 'publish'. Ya! Aku memang agak lembab bab-bab meletak iklan. Ini juga aku buat secara manual.

Photobucket

Pada akhir setiap hujung 'entry' yang aku ingin 'publish' aku masukkan kod 'large rectangle'. Jadinya Iklan Nuffnang akan keluar di dalam 'entry' yang aku 'publish' di bahagian bawah. Bukan di bahagian 'footer' blog.

Ya! Aku mengalami masalah sukar mencari kod di 'edit HTML' walaupun menggunakan Mozilla Firefox! Ekekekkeke..

Pada kamu yang ingin mencuba meletak iklan-iklan seperti yang aku nyatakan boleh dapatkan kod di sini. Oh! Ini untuk mereka-mereka yang sudah mendaftar dengan Nuffnang sahaja okey? Jika belum, sila daftar segera! He he he..

Terima kasih kepada kamu yang mengklik iklan di blog aku dan meninggalkan pesan di 'shoutbox'. Alhamdulillah, berkat kamu mengklik dan keberangsangan amaun pendapatan telah membuatkan aku rajin mengklik kamu pula. Terima kasih banyak-banyak.

Nota kakitanganku : Selamat mencuba!




23 kUs-kUs:

imHepPie on December 29, 2009 at 2:07 PM said...

thanz 4 da info...skang da leh la buat iklan kt entri hehe

Si budak Aboi on December 29, 2009 at 2:23 PM said...

jgn lupe klik nuff aboi ok !

ezzati on December 29, 2009 at 2:36 PM said...

tutorial...thanks for sharing :)

niesz on December 29, 2009 at 2:49 PM said...

thanx for d info..jgn lupe click nuff niesz..ehe..

Maiyah on December 29, 2009 at 2:54 PM said...

x bleh nk edit html tu huhuu

CITY® on December 29, 2009 at 3:09 PM said...

wah dear,

tq tq
nak gak dah lama
tapi tak reti
tgk u wat, geram jerk
ekekkek
tapi, cam susah g nak cuba ni
heeeeeeeeeee
toce toce

Unknown on December 29, 2009 at 3:12 PM said...

tima kasih cikgu...

[z@ck] on December 29, 2009 at 3:38 PM said...

apa lagi..
lpas ni klik la iklan ak..
ahahah

Dina Zakaria on December 29, 2009 at 3:39 PM said...

cikgu, nak tumpang tanye soklan yg xde kaitan ngan iklan ley???

kalau nak wat entry sticky mode tu cam mane ye???
hhehehhe..thanks..=)

CITY® on December 29, 2009 at 3:43 PM said...

tak dapek la yang
hukhuk
menci!!!
hukhuk

Zuwairi on December 29, 2009 at 3:44 PM said...

gud job.. TQ2..

click nuff dell;)

CEOMesinTaip on December 29, 2009 at 4:33 PM said...

wah...kan main cik tedi ni..macam cikgu plak..tau keje kat sekolah..hehehehe...i pon dah klik..klik u punya,...wah apekah..hehehe

hisham on December 29, 2009 at 4:33 PM said...

bagus infi ni...tp nufnang i xde org lampang pun...ehehe

kawie2020 on December 29, 2009 at 4:34 PM said...

hehehehhehe.. kawie x jd pon.. nk kene study balik nih..hehehhehehe

Unknown on December 29, 2009 at 4:50 PM said...

owwhh
begitu...
nk try lerrr

white rose on December 29, 2009 at 5:10 PM said...

wah...rajin...

Dee on December 29, 2009 at 5:29 PM said...

template baru dee xleh nk letak nuffnang kt header..smpi skrg x tau camana..tedi tau ke? leh tlg?

lel on December 29, 2009 at 5:31 PM said...

oh ptutla ko punya ads kluar sblm komen huhu
aku dah klik ni
:p

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on December 29, 2009 at 5:47 PM said...

wah bagus !!!!

Naff said...

Nak try..nak try he he he buta iT ke aku? huhuhuuhhhuuuuu

leadleedeea on December 29, 2009 at 7:18 PM said...

teeerrriiimaaaaaa kaseeeeeeeehhhh cikguuuuuuu...

hehe~!!

Murni Alfathunnisa on December 29, 2009 at 7:41 PM said...

gud info, thanx for sharing cik tedi...

Papa meow on December 29, 2009 at 8:20 PM said...

bertambah2 ilmu ku hehe
t kasih :D

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting