Thursday, January 21, 2010

aKu BukaN nOB|Ta!!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:00 PM
nobita Pictures, Images and Photos

Kredit gambar 'Gugel!'


Siapa tidak kenal Nobita sila angkat tangan? \0/. Aku akan belanja makan Aiskrim Conneto! Nobita terkenal dengan apa? Cengeng? Kuat menangis? Mengada-ngada? Terlebih-lebih? Aku mengenali Nobita atas dasar kebergantungan dia dengan Doraemon. Sedikit-sedikit Doraemon. Doraemon itu. Doraemon ini. Mempergunakan Doraemon untuk kepentingan diri sendiri.

Aku sedang mengira jumlah pendapatan setiap pegawai di sini menggunakan kalkulator bagi tujuan mengisi Borang EC untuk Cukai . Tap tup tap tup aku menekan. Bos datang.

Bos : Memang kira macam ini ke?

Aku : Di Pejabat lama dahulu kami menggunakan perisian cukai berbentuk CD yang di beli. 'Key in' sahaja angka, automatik jumlah semua telah di setkan dan akan di kira sendiri.

Bos : Pinjamlah perisian itu, pasang di komputer kita.

Aku : Perisian itu di beli dan telah di letakkan kata laluan. Tidak boleh di gunakan oleh orang lain. Lagipun pejabat kita hanya mempunyai 15 orang staff sahaja. Di pejabat lama lebih 100 orang.

Maksudnya di sini Bos aku mahu kerja mudah. Satu lagi contoh bila dia nampak aku menaip dia akan tanya.

Bos : Kamu taip borang apa?

Aku : Semua borang-borang cuti, surat rawatan hospital, surat pindah keluar, semualah! Saya mahu letak dalam 'pen drive'. Tidak perlulah bila tiap kali mahu, kita buat salinan dan tulis tangan. Tulisan dari komputer lebih kemas.

Bos : Pejabat lama kamu dahulu macam itu ya?

Aku : Semua dalam komputer. Mahu guna, taip dan salin keluar.

Bos : Kalau macam itu pergilah sekejap ke pejabat lama. Bawa 'pen drive' simpan sahaja. Tidak perlu taip lagi.

Aku tidak suka bergantung kepada orang untuk kesenangan sendiri. Kalau boleh buat, kita buat. Usaha sedikit. Mungkin bila kita minta tolong orang ianya nampak mudah dan cepat. Tapi ianya bergantung kepada keperluan. Jika tidak perlu usah meminta.

Ianya macam peminta sedekah. Punya kudrat dan tenaga. Masih boleh berjalan ke hulu ke hilir tetapi hanya membawa mangkuk dan sedikit ekspresi muka sedih mengharapkan ada sumbangan yang melimpah ruah.

Aku bukan Nobita. InsyaAllah tidak mahu jadi seperti Nobita yang terlalu bergantung kepada orang lain dan tidak mahu berdikari. Bukan tidak pandai tetapi tidak mahu!

Kamu Nobita?

Nota kakitanganku : Tapi Nobita juga comel!





40 kUs-kUs:

Che' Pit on January 21, 2010 at 3:11 PM said...

hmm comel ker nobita tu? lagi comel upin n ipin.. ngeh ngeh ngeh..

Dee on January 21, 2010 at 3:18 PM said...

mana2 borang yg aku create masa kt opis lama mmg aku simpan salinan dlm pen drive..sekadar rujukan sekiranya company baru x ada borang2 tersebut..

bos ko tu yg nobita tedi..ke dia giant? hahaha..

on January 21, 2010 at 3:18 PM said...

saya DORAEMON...mcm2 ada...

hehehheheh

CITY® on January 21, 2010 at 3:19 PM said...

ang ang ang
doraeeeeeeeeeeemom....
heeeeeeee

of cos i bukan nobita, doremom pun bukan, hehheheh..

yang pasti, kamu telah ingatkan i tentang income tax
huwaaaaaaaaaaa..
naper slip gaji i bulan ni rm72 untuk pcb?
ishhhhhhhhh...

tak leh pakai city lagi la weh
huh!!

Didi Nadhirah on January 21, 2010 at 3:44 PM said...

doraemon lagi comel hehehhe

ŝŐŦĩŷĂ ʷˡͭʱ♥♥ on January 21, 2010 at 3:46 PM said...

fuhh..dahsyat la cik tedi ni bila berkata2..btl tu cik tedi saya sokong..

[s][u][e][h][a][n][n] on January 21, 2010 at 3:47 PM said...

kadang2 dalam x sedar bila kita nak sesuatu dengan cepat pasti kita akan sebut...bestnya kalau de doraemon..

doraemon tu katun...sakit hati bila nobita selalu harapkan doraemon :p

Ibu Ammar on January 21, 2010 at 3:49 PM said...

bukAN nobita, bukan doraemon juga

♪ cik katak ♪ on January 21, 2010 at 3:53 PM said...

x mau..
nobita selalu kena buli..
nobita asyik x pikir panjang..
x mau jadi nobita..~!!

B L O G D E T on January 21, 2010 at 3:56 PM said...

gituu lah nobita kan?? nak senang jerp-sabo byk2 yep.be fab! ;D

Si budak Aboi on January 21, 2010 at 3:57 PM said...

saye minat anime naruto!

Relevan on January 21, 2010 at 4:00 PM said...

Aku suka tengok Giant..

white rose on January 21, 2010 at 4:08 PM said...

sy GIANT...

tmpt yg NOBITA slalu takut nk g...

hahaha

mukasurat17 on January 21, 2010 at 4:11 PM said...

nobita xde, cite doraemon jd xbest.hehe

Qib on January 21, 2010 at 4:14 PM said...

huhu..
memang nobita comey..
kiuut..
akak memang saya salute.
klu sy da lama kowt p amek..

ada masalah skit belakang klu lama2 kat lappy..
muahah

Qib on January 21, 2010 at 4:16 PM said...

huhu..
memang nobita comey..
kiuut..
akak memang saya salute.
klu sy da lama kowt p amek..

ada masalah skit belakang klu lama2 kat lappy..
muahah

Softtouch [Hanim] on January 21, 2010 at 4:26 PM said...

amboi nk keje sennag je yer..semua nak minta kat org..tedi sangat bagus..buat sendiri jer..


dah lama xlayan cite doraemon...

ape2 jer on January 21, 2010 at 4:42 PM said...

x mo jadi nobitaaaaaaaaa

Cik Cookie on January 21, 2010 at 4:45 PM said...

Jadilaa Sizuka.

Anisa on January 21, 2010 at 4:46 PM said...

sabar je la kak tedi
:)
nobita mmg comel

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on January 21, 2010 at 5:05 PM said...

aku adalah giant yang suka buli orang hahahahhaa

taknak taknak aku nak jadi sizuka yang chomellll

Zuwairi on January 21, 2010 at 5:21 PM said...

ya betul tu;)

mamai on January 21, 2010 at 5:29 PM said...

kalau dalam private sector we call it lean manufacturing what ever work yang kita boleh reduce masa dan improve the process kita buat. dalam kamu punya kes if ada system yang boleh memudahkan kerja dan menjimatkan masa ianya harus di gunakan. dan masa yang di jimatkan itu bolehla di gunakan untuk buat benda lain.

dalam erti kata lain, kebiasan mereka dalam private sector amat pentingkan keberkesanan dan masa. sebab tu ramai mereka yang dalam private sector membuat lebih dari satu kerja dalam satu masa.

pada pandangan aku bos kamu ingin memudahkan kerja kamu.

Along25 on January 21, 2010 at 5:33 PM said...

Tedi jadilah GIANT! die kuat! hehehehehehhe kuat menyakat .... along tau tedi boleh, ignore kan jer ape c bosss tu... kita bagi dia mudah, dia nak remeh² plak

JMR on January 21, 2010 at 5:43 PM said...

saya tak kenal nobita (smbil angkat tgn ni).........sy kenal shizuka jer..hahah

Aini on January 21, 2010 at 5:50 PM said...

bagus.. Macam ni baru bleh maju.. bukan nak harap orang je kan.. =)

sueanne on January 21, 2010 at 6:24 PM said...

klu ada doraemon kan best..hehehe..

opis kite ada manager yg dh senior citizen..umur dah 68 cmtue kut..tak pernah buat keje gune komp2x ni..sume done by die nye tulisan manually..slmt tulisan die cantik..so boleh dimaafkan..hehehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 21, 2010 at 6:36 PM said...

kRina ni cam Doraemon. Suka buat sendiri. Apa nak sumer mintak kat kita..tangan2 tak main..hehe

kita dah create pastu jadi harta.. kita buat bersengkang mata..dah siap jd& byk info ;orang ambik cam mak-bapak dorang punya...eh..sensitif lak..

tak salah nak guna utk kepentingan co.tp orang kata ambil bahasa sikit ..ye tak?

zhrhtoodem on January 21, 2010 at 6:39 PM said...

yang penting tedi, aku bukan sunio.
eheh...

Tie on January 21, 2010 at 7:03 PM said...

Hmm... eloklah fikir gitu. Setengah orang memang suka cari kesempatan. Nak senang je....

aNIe on January 21, 2010 at 7:17 PM said...

tEDl...Nobita takpe...comei...kalau Doraemon...kepala besau...hahaha

Unknown on January 21, 2010 at 7:50 PM said...

xske nobita..ske mtk tolong doremon.xnk usaha sendiri lgsg.pastu ske wat masalah ;P

Unknown on January 21, 2010 at 9:26 PM said...

jd la doraemon.. comel jg

PN[asam]pedas on January 21, 2010 at 9:28 PM said...

aku ibarat doremon!
hahaha ye kerk?

eeeda on January 21, 2010 at 10:33 PM said...

Kita pn suka taip simpan... lepas tu org kemudian senang.... copy je... tahun depan ringan sikit keja....

eeeda on January 21, 2010 at 10:33 PM said...
This comment has been removed by the author.
Faarihin on January 21, 2010 at 10:36 PM said...

saya juga tak mahu jadi macam nobita.. huwaaaa.. (TT__TT)

Amal on January 22, 2010 at 6:48 PM said...

tapi ending cerita, nobita jadi pandai ouh.
;p

piNky LuCiA on January 22, 2010 at 7:28 PM said...

hmmm... tak tengok ag ending nobita.. huhu

Anonymous said...

Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
I'm trying to determine if its a problem on my end
or if it's the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.


My weblog - nba

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting