Thursday, January 14, 2010

B.E.R.S.Y.U.K.U.R

cOrat cOret Oleh : myQza pada 10:35 AM
Pernah tidak terdetik dalam hati kita 'Kenapalah kehidupan ini tidak adil ' semata-mata sebab gaji kita tidak sebanyak orang lain? Atau rumah kita tidak 2-3 tingkat seperti rumah orang lain? Kereta tidak sebesar trak tentera atau jentera Bomba? Pernah?

Aku pernah merasakan mengapa jari kaki aku begitu gemuk dan tidak runcing seperti jari kaki orang lain. Bila aku sedari berat badan aku berbeza dengan berat badan Jennifer Lopez, aku terpaksa melempang pipi aku selaju mungkin!

Dalam kehidupan ini kita akan sering terlupa mengucap syukur. Sering membanding kekurangan yang kita ada dengan kelebihan orang lain. Jika begitu sampai bila-bila pun kita tidak akan tahu bersyukur.

Allah itu Maha Adil.

Allah menjadikan langit untuk kita mendongak dan menjadikan bumi untuk kita berpijak. Tiada siapa yang hidup terapung-apung dan semuanya berpijak di bumi yang nyata. Bersyukurlah kerana Allah menjadikan asas untuk kita merubah nasib dan kehidupan kita tanpa perlu kita menangisi nasib yang tidak semewah orang lain.

Bersyukurlah kita masih dapat menyuap nasi ke mulut berbanding dengan mereka yang menahan perut kelaparan. Bersyukurlah kita masih bekerja berbanding dengan orang yang menganggur. Bersyukurlah kita masih ada tempat berteduh berbanding dengan orang yang kepanasan dan kehujanan.

Bangun dari tidur, bersyukurlah nafas masih di izinkan untuk di hela lagi.

Nota kakitanganku : Alhamdulillah.....






29 kUs-kUs:

kuina on January 14, 2010 at 10:48 AM said...

...>> sbb tu pembedhn pelasetik...

apapn alhamdullilh selalulah bersyukur dgn apa yg kita ada..

Watierman on January 14, 2010 at 11:06 AM said...

Alhamdulillah......Akak sudah punya segalanya....!!!

relevan on January 14, 2010 at 11:06 AM said...

Syukur Alhamdulillah..

nursarah on January 14, 2010 at 11:07 AM said...

lebih atau kurang, tak usah membanding, tiap orang ada bahagian masing2..dan Allah beri yg terbaik untuk hamba2Nya.

Dee on January 14, 2010 at 11:16 AM said...

sentiasa bersyukur..Alhamdulillah..

Hazzy Ishak on January 14, 2010 at 11:18 AM said...

apa yang ada pada diri kita & tak ada pada diri orang lain adalah kelebihan kita...

eh betul ke konsep ni...bedal sajalah cik tedi...janji kita bahagia...hahaha

rosma on January 14, 2010 at 11:35 AM said...

sentiasa bersyukur dgn nikmat pemberianNya..

Along25 on January 14, 2010 at 11:41 AM said...

Alhamdulillah....

Uruchimaru @ kf on January 14, 2010 at 11:48 AM said...

emm syukur ape yg ade !

JMR on January 14, 2010 at 11:56 AM said...

syukur alhamdulillah..:-)
akk mmg terbaek..

~0~ on January 14, 2010 at 12:08 PM said...

ye...syukur

Cik Biol on January 14, 2010 at 12:08 PM said...

alhamdulillah

-aTie- on January 14, 2010 at 12:08 PM said...

syukur dgn ujian yg x putus2... ;)

www.khaizarien.com

rosnanie on January 14, 2010 at 12:40 PM said...

sebab tu, ada cerita meriwayatkan, di bahagian malaikat bekerja, ada satu bahagian yg paling kurang pelanggan iaitu bahagian bersyukur.. so, apa2 pn yg kita dapat... alhamdulillah, tks tedi ingatkan

ikiqzana on January 14, 2010 at 12:54 PM said...

bersyukur sentiasa...

Softtouch [Hanim] on January 14, 2010 at 12:59 PM said...

sy pun selalu mcm tu..suka bndingkan ngan org lain..kdg2 kita terlupa Allah itu maha adil n terlupe nk ucap syukur...n sy masih terus blaja untuk 'bersyukur'...

Sharinginfoz on January 14, 2010 at 1:08 PM said...

bersyukur tu sangat penting kan....

Perlu ke Telefon Mahal????

Kesian Danish Batuk

[s][u][e][h][a][n][n] on January 14, 2010 at 1:14 PM said...

kadang2 tu kita x sedar apa kelebihan yang ada pada kita sedangkan orang lain nmpak...syukur atas segala nikmat yang tuhan beri amin.

Ms.Independant on January 14, 2010 at 1:29 PM said...

Aku pena!
tapi skg aku blaja utk jd lebey bersyukur!

:)

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on January 14, 2010 at 1:33 PM said...

saya bersyukur kerana diri saya GEBU

hehehhehe

leadleedeea on January 14, 2010 at 1:43 PM said...

syukur jugak.. :)

fiD on January 14, 2010 at 3:12 PM said...

bagus kak tedi, teruskan memberi usra.

fiD on January 14, 2010 at 3:12 PM said...

bagus kak tedi, teruskan memberi usra.

Faarihin on January 14, 2010 at 3:42 PM said...

yer.. bersyukurlah semua..

sharamli on January 14, 2010 at 6:32 PM said...

sy bersyukur makcik...

FatinZol on January 14, 2010 at 7:22 PM said...

bukan senang sebenarnya nk mendalami erti 'bersyukur'.Kdng2 ia perlukan pengorbanan..

tp jom,sma2 usaha utk tetapkan hati ini agar sntiasa bersyukur dan redha dgn pemberianNya !

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 15, 2010 at 1:14 AM said...

Syukur Alhamdulillah dengan apa yang ada.

Ada yang lagi susah dari kita dan itu yang patut diingati..

PinQib on January 15, 2010 at 8:58 AM said...

saya rasa masih perlu bersyukur walopon sy stress tiap2 hari mcm x tahu bersyukur;p

white rose on January 15, 2010 at 7:41 PM said...

alhamdulillah, syukur kpd NYA...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting