Wednesday, January 27, 2010

Dun|aku LauT : R|anG R|a KanaK-KanaK R|Bena...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:28 PM
Photobucket


Nur. Aku mahu turut serta pertandingan kamu. Maafkan aku sebab terlalu lewat. Namun sebagai tanda sokongan aku cuba lakukan yang terbaik. Aku harap, pertandingan itu masih menerima penyertaan walaupun hari terakhirnya hari ini.

Nombor 1

Mengimbas kenangan lama semasa menjadi kanak2 ribena atau remaja ribena. Ceritakan pengalaman atau kenangan yg tak dpt dilupakan hingga kini. Kenapa ia memberi kesan pada hati anda. Boleh dlm mood sedih huhuhu atau mood gembira lalala. format: lebih kurang mcm essay..
- Zaman kecilku begitu indah. Dunia kami adalah laut. Kata orang, pagi petang siang malam, laut... laut.. laut...

Laut bagaikan aur dengan tebing. Aku tebing dan laut aurnya. Mainanku adalah pepasir putih di gigi pantai. Mainanku adalah karangan dan siput-siput kecil laut. Mainanku adalah perahu dan bot nelayan. Bermain batu seremban di bawah hembusan angin laut. Bermain sorok-sorok dan berlindung di sebalik hamparan batu besar.

Pernah satu ketika, kami menaiki bot laju tanpa pengetahuan emak dan abah. Kebetulan pakcik bot mahu melihat jala yang di tebar. Mengajak kami turut serta. Seronok. Gayat! Terjerit-jerit gembira suara melawan bunyi enjin bot.

Tanpa kami sedar usai sahaja menarik jala, naik ke darat, emak sudah menunggu dengan rotan. Ranting pokok yang halus. Aku sudah mula menjerit menangis. Walhal belum apa-apa lagi. Pakcik Bot memujuk. Katanya dengan emak , dia yang mempelawa kami. Kami tidak bersalah. Kami tahu emak risau bila kami terlalu leka dengan laut.

Kini aku dan laut sudah jauh terpisah. Namun laut Teluk Kemang, hembusan anginnya tetap aku rasa.



Nombor 2
Pengalaman anda bersama guru. Mesti ada memori yg tak dpt dilupakan. Tul tak? Namakan gelaran utk guru tersebut dan kenapa bagi gelaran tu..

- Beliau merupakan guru sejarahku di SMA Merlimau. Orangnya tinggi lampai. Berkulit hitam manis kesan dari dialisis yang di jalaninya 3 kali seminggu. Beliau mudah tersenyum. Suka bergaya dan begitu anggun. Beliau juga merupakan warden di asrama tempat aku menginap.

Hubungan aku dengan beliau tidak berapa baik. Sering berselisih pendapat dan sering bercakaran. Pelbagai tragedi yang terjadi antara aku dengan beliau. Namun jauh di sudut hatiku, rasa kasih sayang itu tetap ada. Tidak kisahlah apapun kata-kata yang sering kami lemparkan.

Kini beliau sedang bahagia. Sedang berada di sisi Sang Pencipta. Mungkin sudah berkira-kira menuju ke syurga. Beliau kembali ke sisi-Nya akibat dari penyakit buah pinggang kronik yang di hadapi.

Beliau aku gelar BONDA. Kini sudah pergi selama-lamanya.... Al-Fatihah .
Lanjut boleh di baca di sini.


Nombor 3
Tolong yakinkan saya kenapa saya perlu pilih anda sebagai pemenang?? format: dlm bentuk pantun 2 kerat, 4 kerat pun ok. nak buat byk rangkap pun saya tak kisah :

- Aduhai Nur. Tidak tahu mahu susun kata mengapa aku perlu menang. Apa yang mahu aku katakan. Maaf! Saat-saat akhir baru aku turut pertandingan kamu. Mungkin aku patut menang kerana aku ikut pertandingan ini. He he he he...

Nombor 4
Lengkapkan slogan.
Kanak-kanak ribena sgt cumel kerana.....
format: tidak melebihi 25 patah perkataan.

- kanak-kanak Ribena sangan comel kerana Aku pernah jadi Kanak-Kanak Ribena.. Jadinya akulah kanak-kanak comel itu bukan hanya sewaktu kanak-kanak tetapi sehingga kini!!


Nota kakitanganku : Selamat berjaya untuk diri sendiri.







13 kUs-kUs:

Alimaz-Kembara Terasing on January 27, 2010 at 10:12 PM said...

bestnya kenangan...saya tak dak kenangan tepi pantai....

Anisa on January 27, 2010 at 10:22 PM said...

rindu zaman kanak-kanak

MiYOKO SuKi on January 27, 2010 at 10:24 PM said...

bestnye kengn kt laut tu..nsb baik tak jd pape kann...

Unknown on January 27, 2010 at 10:32 PM said...

ahahhahahahha...aku klako kat banner dier...'cumelnye lebah ni'.hehhehe..lawak2...

uh..pertandingan ke?semoga berjaya Tedi..

RABUN on January 27, 2010 at 10:36 PM said...

selamat berjaya juga, sudah baca entry tentang nufnang tu sangat berguna untuk menaikan semnagat menulis entry baru

Solehah on January 27, 2010 at 10:51 PM said...

selamat berjaya utk tedi

Dak Wan® on January 27, 2010 at 11:12 PM said...

Gud Luck n all d'best gak k?

NARDtheNERD on January 27, 2010 at 11:32 PM said...

gud luck tedi..=)

NARDtheNERD on January 27, 2010 at 11:32 PM said...

gud luck tedi..=)

JMR on January 28, 2010 at 1:28 AM said...

ye, selamat berjaya untuk diri kamo...;-)

abigemok on January 28, 2010 at 7:58 AM said...

banyaknya kenangan masa kecik2 dulu... best

Everything Beautiful

minTanG_teLip2 on January 28, 2010 at 11:01 AM said...

zAmAn kAnAk2 AdaLah sGt2 seLonOp. . .hihiP~

Faarihin on January 28, 2010 at 6:25 PM said...

semoga berjayalah walaupun last minit... hehehe..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting