Tuesday, January 19, 2010

EmPaT aLasaN KenaPa akU Ser|ng MasuK PeJabaT LambaT!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:00 AM
Bos : Ini alasan aku kenapa aku sering lewat 5 hingga 10 minit bila masuk pejabat. Walau kau tidak pernah tanya atau pertikaikan aku mahu beri alasan juga.

Semuanya kerana budak berwarna-warni aku. Maaf! Tiada gambar! Kamu bayangkan sahajalah ya? Ekekekekke..

Proses untuk memberi budak-budak ini makan adalah satu proses yang menguji kesabaran.

Budak pertama : Budak warna Hitam + Putih

Budak paling setia depan pintu bilik. Aku bangun buka pintu bilik dia akan meloncat turun dari kusyen!! Setiap hari! Bagi ikan rebus 2 ekor yang baru keluar dari peti ais dia akan ngap tanpa banyak songel!

Budak kedua : budak warna Oren

Budak ini pun 2x5. Pagi-pagi sudah bising mahu makan. Sebelum buat apa-apa kena bagi makan dulu kalau tidak, dia tidak akan berhenti menjerit dan memberontak!

Budak ketiga : Budak warna Hitam

Budak ini jenis sosial lebih. Balik sebelum Subuh. Aku bagi makan dahulu. Lepas itu pukul 7.00 pagi balik lagi. Kamu fikir aku bagi makan lagi ke tidak? Bagi okey! Menyampah betul! 'Cendekel' orang tua-tua cakap! Tapi budak ini paling senang bagi makan. Semua dia ngap. Biskut, makanan tin, ikan. Habis!

Budak keempat : Budak warna putih.

Budak inilah punca aku selalu lewat. Budak paling akhir yang akan makan. Selepas Subuh dia akan keluar. Waktu aku sudah siap-siap mahu panaskan enjin kereta, dia akan terhegeh-hegeh balik minta makan. Okey!

Keluarkan ikan rebus dari peti sejuk, rendam dalam air panas dalam 20 saat. Selepas itu letak dalam mangkuk. Dia akan renung ikan itu. Aku 'blah' dia pun mengekor. 'Hangin!!'

Aku patah balik cerai-ceraikan ikan rebus. Sua-sua pada mulut dia. Bila dia sudah mula makan, hadap dia sekejap. Dia sudah leka baru boleh gerak! Kalau tidak dia akan ikut pergi kerja. Ha ha ha! Tipu!! Dia akan mengekor sampai keluar rumah.

Okey! 4 alasan yang tidak berapa konkrit! Siapa mahu 'adopt' budak yang warna putih pastikan kamu seorang surirumahtangga sepenuh masa!
Ha ha ha...

Nota kakitanganku : Tengah cari kalau-kalau ada budak warna biru! Ekekekkee..




30 kUs-kUs:

Papa meow on January 19, 2010 at 11:04 AM said...

"Cendeke" bahasa org kg aku kikiki
Mmg btl, bdk2 ni selalu buat kita bertambah bizi, tp cyg pya pasal lyn

cahayachenta on January 19, 2010 at 11:19 AM said...

kalo aku jd bos ko kan, haisshh tak tau nak ckp apa... hehe

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on January 19, 2010 at 11:45 AM said...

wah...ibu yg penyayang

hehehhe.....budak warna biru?

nak kena cari pewarna nih..kasi celop itu kulit kasi jadi biru

[s][u][e][h][a][n][n] on January 19, 2010 at 11:46 AM said...

bahagia budak warna warni tu ngn ko ted.. hihihi

Hazzy Ishak on January 19, 2010 at 11:57 AM said...

ngedade betul budak2 ni...

Cik Biol on January 19, 2010 at 12:05 PM said...

dak utih hehe...sama mcm kucing aku dulu si naning nk mkn ikan rebus kena rendam air panas dulu kalo tdk mmg dia x mkn hehe..rindu dia sobss uwaaaaaaaaa

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 19, 2010 at 12:16 PM said...

ok tak pe..saya paham..

ekekeke..

~LP Lum~ on January 19, 2010 at 12:19 PM said...

mesti idup ko arie2 seronok eik tedi? :)
jeles tau.. aku dlu hnya ada "ensem boy" & "si pondan aje"
2 ar 2 ekor ayam serama yg aku bela smpai ar mreka mati sebab d makan dek kucing jiran aku... :(

cikmemy on January 19, 2010 at 12:20 PM said...

aku xde sume budak cam ko pon da lmbt.kalau ade, aku tataw la.huhu

ONE ZABA on January 19, 2010 at 12:27 PM said...

warna hijau pun ok pe!!!

fiD on January 19, 2010 at 12:30 PM said...

xpe kak tedi,, byk pahale bela budak tue, heee

Dee on January 19, 2010 at 12:37 PM said...

pahala byk tu tedi..ko ni mcm mak mertuo den..sbb tu dia lmbt gi noreh..dok lyn budak2 nilah..pastu ptg2 bwk naik motor ronda2 kg..ececeh..ngalahkan cucunya lak..

Uruchimaru @ kf on January 19, 2010 at 12:53 PM said...

kucing !

Didi Nadhirah on January 19, 2010 at 12:55 PM said...

penyanyang n rajin la hehehe

Si budak Aboi on January 19, 2010 at 12:55 PM said...

hehehe baeknye cik tedi nie!

Mr. Cuz on January 19, 2010 at 1:12 PM said...

budak warna warni tu kucing kan??hehe ssh gak yernak g keje mcm tu..wakaka

Wanie-san on January 19, 2010 at 1:18 PM said...

tedi..hang ni baek sungguh ler...manjakan kucing2 2 sume...klu ak ler...bg makan biskut pas2 bla..lantak korg la...huhu

Mimie.Candy Cane on January 19, 2010 at 1:20 PM said...

hahaha..tu belom campur ngan anak sendiri nanti tedi..

GhOsToNe on January 19, 2010 at 1:39 PM said...

okeyh..

alasan d terima!

Aini on January 19, 2010 at 1:44 PM said...

Miaw.. miaw... =)

flygurl on January 19, 2010 at 1:52 PM said...

comellll...=)

sueanne on January 19, 2010 at 1:57 PM said...

ngengada sungguh dak utih tue ek..hahaha..

cintaAnna on January 19, 2010 at 2:01 PM said...

hahhaha..bagus!anak2 aku akan makan..bila mummy dia bangun tidur...ngeh ngeh ngeh...Kalau lambat lambat laaa derang makan..Tapi stil gemuk! hahahaha

mamai on January 19, 2010 at 2:08 PM said...

nasib baik aku bukan boss kau hahahaha....nampaknya kena ubah jadual waktu makan budak-budak tu agar lebih berdisplin...

mama + julie dan big sis kalau waktu makan pukul 7 pagi dan 7 petang that its lambat melepas...

ezzati on January 19, 2010 at 2:08 PM said...

alasan yang sangat jitu..

baincardin on January 19, 2010 at 2:28 PM said...

bertuah btul bebudak semua tu ^_^

asilahmuhajer on January 19, 2010 at 2:47 PM said...

tedi, rasanya awak kena bawak budak2 tu bersiar2 kat pasar la. supaya dia dapat menghargai diri dia. hehehe.

siti murni ishak on January 19, 2010 at 4:04 PM said...

haha..suspen..i thought entri serius td..igt dh terkena sejibik sbb dah berhari-hari asik tlmbat masuk opis,igt u perli i..haha.

beruntung bdk2 tu bertuankan u tedi...sian dak utih nanti.

white rose on January 20, 2010 at 1:14 AM said...

blm ade anak lgi tuh kak...hahaha

vrdesign on January 20, 2010 at 10:45 AM said...

nk kaler biru yep...
celup ujala/nila jep...hiksss...
pastu sidai kt tgh panas...
make sure jgn capok k...
ahaksss....

erk?????sidai???kejam ke???

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting