Monday, April 19, 2010

'"SasaRan aKu Nak KumPuL FoLLOwer 20,000 orAnG TahUn nI. LePas Dah TerCaPai, LanTak kOranGLah. JanJi TraFiK akU NaIk....."

cOrat cOret Oleh : myQza pada 4:40 PM
"Sampai hujung tahun ni, target aku 20,000 'follower'. Aku tengah usahalah ni. Usaha tangga kejayaan. Setiap hari aku 'all out' buka blog-blog yang belum aku follow. Aku tinggalkan pesanan di 'shoutbox', 'I dah follow you, silalah follow i balik. Pleaseeeee!!'. Mesti menjadi punya rancangan aku ni. Dapat-dapat bila aku tepek muka aku yang cun. Yang kacak. Seksi-seksi sedikit pun okey. Mesti berduyun-duyun buat kunjungan balas dan mem'follow' aku semula.

Bila sudah melambak-lambak blogger yang follow aku, mesti aku 'glemer' punya. Trafik mesti naik punya sebab ramai yang akan buka blog aku. Cayalah! Berhasil juga usaha aku. Tapi maaflah, aku tidak boleh buat lawatan balas. Ramai sangat ni wey! Mana aku larat. Nanti aku pergi blog yang ini, tinggal komen, orang yang ini pula tegur, 'Tak singgah blog saya ke?' . Susahkan bila sudah ramai-ramai follower ni. Semua hati nak kena jaga. Jadi aku ambil keputusan, aku tak melawat ke mana-mana blog. Tidak komen mana-mana blog. Adilkan. Koranglah datang blog aku. Upkan trafik ni. Amacam? Bernas tak idea aku?"

W.H.A.T. T.H.E. H.E.L.L????

Sudah aku jumpa satu blog yang targetnya mahu kumpul follower seramai yang mungkin. Yup! Itu impian dia. Siapa yang makan cili dia yang terasa pedasnya. Kalau kamu terasa, aku mohon maaf. Tapi nilailah balik 'entry' aku ini. Kau sudah banyak orang follow. Apalah sangat dengan 'entry' picisan aku inikan?Cita-cita untuk jadi blogger yang paling ramai pengikut sedang kau usahakan. Impian kau itu sajalah ya?

Mengapa perlu ada niat begitu? Mengapa perlu ada impian begitu?
Mengapa tidak....

"Follower aku sudah ramai...."
- Follower aku sudah ramai. Aku perlu berikan entry yang terbaik buat mereka. Mungkin hari ini aku cerita pasal A. Esok aku mahu cerita pasal B pula. Jika minggu ini aku paparkan 5 'entry'. Minggu depan mungkin boleh tambah jadi 7 'entry' seminggu.

"Follower aku sudah ramai... "
- Follower aku sudah ramai. Aku perlu balas lawatan mereka yang sentiasa beri sokongan pada blog aku. Jika sebelum ini aku melawat blog kamu seminggu sekali. Kali ini aku berazam untuk melawat blog kamu 2 kali seminggu. Harap kamu gembira.

"Follower aku sudah ramai ..."
-Follower aku sudah ramai. Iklan yang aku pasang pun menari-nari. Pendapatan masyuk dengan seronoknya. Mungkin aku boleh buat kuiz kecil-kecilan. Hadiahnya sekeping kad tanda terima kasih pun sudah okey. Mereka tentu gembira terima.

Photobucket

Aku tertarik dengan isu yang di bangkitkan oleh Sarah.

Untuk mendapat reaksi positif dari pembaca, pengikut mahupun pelawat blog kamu, kita perlu ada komunikasi dua hala. Bukan hanya tahu meminta orang mengikut kita, bukan hanya mahu memasang niat untuk mengumpul pengikut paling ramai, tapi kita tiada komunikasi dua hala. Tiada tindakan lanjutan selepas itu. Kamu sudah ikut aku. Bagus. Kamu kekal di situ. Jangan unfollow aku okey. Nanti kurang pula pengikut aku.

Sepatutnya, kamu datang melawat, dan aku akan membalas lawatan. Mungkin bukan kerap. Mungkin kadang-kadang. Mungkin jarang-jarang. Tetapi tidak sampai buat kamu lupa pada aku.

Jika awal-awal sudah pasang niat, mengikut orang dengan harapan orang akan ikut kita balik ianya tidak akan kemana. Hubungan kamu hanya sementara. Tidak kekal. Ianya akan tergantung tidak bertali. Follower itu hanya akan jadi 'kambing hitam' dalam senarai pengikut kamu.

Oh! Panjang 'entry' ini. Terima kasih yang membacanya hingga ke nokhtah terakhir. Bukan yang baca hanya nokhtah terakhir. He he he he.. Gurau!!

Nota kakitanganku : Niat biar ikhlas.





42 kUs-kUs:

OnE HeArT..OnE LoVE.. on April 19, 2010 at 2:03 PM said...

tedi, t.kasih sudi share.;)

huhu. tak suke jugak dgn mentaliti, 'u follow i, i follow u balik' haha. just click follower jd je..pastu biar je tak jengah2...hehe.ape daa..huhu.

Unknown on April 19, 2010 at 2:03 PM said...

biar ada hala tuju...

Nur Suaidah Bachok on April 19, 2010 at 2:06 PM said...

errrrrrrr! mcm2 kes. yg paksa2 lg la teruk. huhhuhu

Cahaya Yang Riang Gembira on April 19, 2010 at 2:08 PM said...

Yeah.. U go tedi.. Aku suke entry ni.. Keikhlasan adelah kunci segalanya.. Tepuk dada, tanyalah diri sndiri.. Thanx tedi for this entry.. Heee.. :)

nIsYa on April 19, 2010 at 2:09 PM said...

giler2 stuju dengan tedi

Ibu Ammar on April 19, 2010 at 2:14 PM said...

thanks Tedi kerana menjawab soalanku dengan bernas sekali, I loike!

hubungan dua hala sgt penting. setujuuuuuuu!

Hazzy Ishak on April 19, 2010 at 2:18 PM said...

terbaik!!

Frodo Baggins on April 19, 2010 at 2:32 PM said...

hahahha ada jugak cam ni.


>>____<<


setuju kene ada dua hala.
tp niat nak kumpul follwr sampai
ribu2 lemon cam siott klaka weh!
hahahhahaha ....

NARDtheNERD on April 19, 2010 at 2:41 PM said...

i lebih menghargai pengomen dari follower.

hehe.

kerana disitu rasa lebih dihargai. =))

Nurul Huda Rahim on April 19, 2010 at 2:48 PM said...

aku nak kumpul follower lg ramai daripada follower kau. wakakaka. smpai ke sudah mmg takkn dpt :p

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr on April 19, 2010 at 2:48 PM said...

apa-apa pun NIAT itu penting..

kalo awal2 NIAT dh tak betol?

Apa CERRR????

lel on April 19, 2010 at 2:51 PM said...

ada jugak org camtu?
adehhh

@reLong on April 19, 2010 at 2:52 PM said...

Ada gak org psaG niat mCm tu ek..isk..isk..isk..(smbil geleng2 kpla ;)

Sharz on April 19, 2010 at 3:15 PM said...

xsuke bile lawat blog kite soh follow die balik..ikut sukalah klu entry die best mesti kita akan follow..betul x??
;P

Anonymous said...

suker entry neh :)

wuuuuu

kella on April 19, 2010 at 3:20 PM said...

hurm.. tak baik lah begitu,

aku ikut saranan ko ya tedi! mesra alam.. hubungan 2 hala.. inilah yang cuba aku lakukan sekarang! walaupun aku dah lama buat blog ni, tapi aku tak punya pembaca, ya, kubiarkan sahaja,
tapi baru sekarang aku terasa nak keluar jengah2.. dan timbul perasaan gembira bila mereka yang lain menjengah aku dan meninggalkan tanda, gembira... ya! itu formula nya, hubungan 2 hala..jengah menjengah dan berkawan.. ya.. hubungan 2 hala (asyik sebut itu je??).. seterusnya 3-4 hala..
dan sekarang, aku semakin tercari2 idea untuk mbuat entry2 menarik, untuk tarik orang lagi ke blog aku ni! tips kamu tedi amat berguna untuk aku!

untuk si dia yg nak capai 20000, jgn sampai orang tawar hati la..

(ai.. komen terpanjang nih!)

Unknown on April 19, 2010 at 3:23 PM said...

salam tedi~

heheheh... setuju yg amat sgt pndangan ko mengenai isu nie... :)

niat kena ikhlas.. baru berkat apa yg kita wat... :)

A wisher on April 19, 2010 at 3:24 PM said...

funny la orang macam ni!hahha!

attyfir on April 19, 2010 at 3:25 PM said...

kty suka entry tedi nie..
kita menulis bukan kerna nama..hehehehe..

ibu_umairah on April 19, 2010 at 3:25 PM said...

kiterr setuju..............ngan akak!!!!!!!

p i j a h on April 19, 2010 at 3:36 PM said...

a'ah. betul 100x.

saya xsuka maen2 paksa follow memfollow. rilek sudah.. gigeh bebenor yek nak pemes. huhu.

hanie on April 19, 2010 at 3:41 PM said...

mende2 ni..dh byk sgt berlaku dlm dunia blog ni..
kejar follower beribu-riban..kemudian bandingkan dgn org lain..

punya follower ramai..x semestinya blog dia bagus..
dan follower yg sedikit.tak semestinya blogger picisan..

zaiMi on April 19, 2010 at 3:45 PM said...

aku pernah ada niat macam tu dulu. tapi skang ni dah tak kisah. kalau ada nak follow bagus la. kalau tak ada pun aku tak kisah. janji tiap2 minggu dapat buffered baru cukup la. haha

Anonymous said...

akak tak kesah org nak folo @ x..x de rugi ape2pon sbb kalau folower ramai tapi x mesra folower pon x de guna kan??kan??kan???

bylindakitchen on April 19, 2010 at 3:50 PM said...

apa yang penting niat kita.
aper pon saya suka jadik follower tedi.
uiks..hehheeh ..

ejaMaria on April 19, 2010 at 4:00 PM said...

ikhlas... sgt penting, kdg2 dah follow tp jd silent reader, pun ya jugak... tak tau nak komen ape?

makin dikejar, makin ia lari...

Dee on April 19, 2010 at 4:05 PM said...

setuju ngan tedi..niat itu penting..

fara on April 19, 2010 at 4:22 PM said...

byk kali jmpe org camni gak.
tp tak smpi ati plak nk menolak.
huhu

Relevan on April 19, 2010 at 4:48 PM said...

Folower ramai..tapi ramai yang dah entah kemana..hanya letak saja sebagai folower.. hehe! ini terjadi kepada relevansokmo..

Yunus Badawi on April 19, 2010 at 5:31 PM said...

Salam tEDI.

n3 awak yg panjang ni pun saya baca sampai ke noktah yg terakhir kerana saya kalau nak baca n3 org saya akan baca keseluruhannya sebelum beri komen. Telahan pula saya dah beberapa hari tak ke mari.

Ada betulnya apa yg awak tulis tu. Follower ramai2 pun kalau tak terlayan tak guna juga.

CITY® on April 19, 2010 at 5:33 PM said...

tedi,

den tak kisah
ramai ke tak
janji den tahu apa yg den nak
lalallala...


huhu

zns on April 19, 2010 at 5:39 PM said...

huhu..wujud jugak org mcm tu ek cik tedi? mmg giler glamer la tuh..
tgk mcm zns. rilek jer..follower ciput.janji zns hepy? yang penting hepy...hepy...kan cik tedi kan?

Murni Alfathunnisa on April 19, 2010 at 5:49 PM said...

u mmg best ah tedi! i ada kenal sorang blogger cmni..huhu. to be honest la..appreciate org yg follow i tp hurm..kdg2 cume follow tapi tak datang jengah dah lepas tu. hurm...lantak diorang lah kan...yg pnting bila free i tk lupa jengah blog kengkawan...semangat tu yg penting!!

Kak anie... on April 19, 2010 at 5:52 PM said...

tEDl...akak mesti membalas kunjungan kawan2 yang dtg ke blog akak...yang penting mereka tinggalkan jejak...

Tak kesahlah berapa followers akak...tapi akak mau mereka & akak saling kenal mengenali...

ape2 jer on April 19, 2010 at 5:56 PM said...

mgkn dia bahagia kot kumpul follower byk2 ekeke ;)

ciK LyndaWawa on April 19, 2010 at 6:04 PM said...

betul2..niat tu mesti ikhlas....=)

qaseh on April 19, 2010 at 6:27 PM said...

apa yang penting ada usaha dan matlamat....pasti akan berjaya

Yatre Hayati on April 19, 2010 at 7:11 PM said...

hahaha..ingat ko memang nak ada 20 000 follower..mahu tercungap-cungap aku kalo impian ko tercapai...biasa la..kekadang mereka sangat ghairah kowt ada blog..ngeh ngeh

Anonymous said...

lomah tenaga batin den baco e'
pnjang bona...
hukhu!

Mimie.Candy Cane on April 20, 2010 at 12:00 AM said...

huhuhu..tedi,aku ade kenal sorang blogger yang giler follower ni..tp entry2 dia takde la sambutan sangat,komen takat 2-3 je..aku ingat nak bagi entry ko ni kat dia la..hahahahaah

♥S@R@♥ on April 20, 2010 at 11:03 AM said...

betul juga tu tedi..
kita harus berikan yg terbaik for dptkn yg terbaik..

Tupai Karan on June 11, 2010 at 6:04 PM said...

ni tips ke ngutuk orang?

nice...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting